Communication, Rhetoric and the Literary Arts (CRLA)
2025-2026 Course Descriptions
Middle School
CRLA-Arabic
- برنامج ورشة القراءة والكتابة (المدرسة المتوسطة)
- ورشة القراءة والكتابة العربیّة 1
- ورشة القراءة والكتابة العربیّة 2
- برنامج اللغة العربیة كلغة ثانیة (المدرسة المتوسطة)
- Arabic as a Foreign Language (Middle School)
- Arabic as a Foreign Language 1A
- Arabic as a Foreign Language 1B
برنامج ورشة القراءة والكتابة (المدرسة المتوسطة)
يھدف البرنامج إلى غرس حبّ القِراءة والمطالعة لدى طلبة ھذه المرحلة، وإتاحة الفرصة لھم لاكتشافِ الموضوعات التّي تحظى باھتمامھم والتعبیر عنھا كتابیاّ،ً إذ تلعب القراءة دوراً مھمّاً في بناء ثقافة الفرد في مجالات الحیاة المختلفة، وتعد المصدر الأول للأفكار والتخیلّات، ویأتي دور الكتابة للتعبیر عن ھذه الأفكار بالكلمات، لذا كثیراً ما قیل بأنّ الكتابة رفیقة القراءة، إذ یؤدي تطویر القراءة وتعمّقھا إلى الدخول في عالم الكتابة الإبداعي.
ورشة القراءة والكتابة العربیّة 1
یھدف ھذا المستوى إلى التركیز بشكل تأسیسي على مھارات اللغة الأربعة، بھدف تمكین الطلبة من ممارسة نشاطات المحادثة والكتابة باستخدام مفردات وظیفیة، وإلى فھم اللغة المكتوبة والمنطوقة وتفسیرھا في مجموعة متعددّة من السیاقات الحیاتیة، وإلى تبادل الآراء وعقد مناقشات مناسبة للمستوى اللغوي والثقافي لدیھم، ویكتسبون الثقة اللغویة للتعبیر عن أفكارھم وآرائھم. ویدرس الطلبة نصوصًا تناسب مستواھم الثقافي، ونصوص استماع تدعم ذلك الأداء؛ لجعلھم قادرین على فھم الأفكار الرئیسة وترجمتھا إلى فقرة ضمن معاییر الكتابة المحددة لھذا المستوى. ویدعم كل ما سبق تطبیقات نحویةّ وإملائیة بأسلوبٍ حدیث، وبطریقة وظیفیة شائقة.
ورشة القراءة والكتابة العربیّة 2
یھدف ھذا المستوى إلى تطویر مھارات اللغة الأربعة لدى الطلبة، وتعزیز قدراتھم كقرّاء مستقلین لبناء مھارات كتابیة تعبر عن مستوى ثقافتھم، إذ یتوقع من الطلبة أن یقرؤوا عددا من الكتب خلال السنة، كما یتوقع منھم أن یكونوا قادرین على التنویع في الكتب التي یقُدمون على قراءتھا من حیث اختیار أجناس أدبیة مختلفة، تنفتح على ثقافات متنوعة لتصل إلى الأدب المترجم. كما ینُتظر من الطلبة أن یرتقوا بمستویات الكتب التي یقرؤونھا حتى یتحدوّا قدراتھم بھدف تطویرھا. ترافق ورشات القراءة نشاطات شفھیة وكتابیة متعددة كالحدیث عن الكتاب ونادي الكتاب.
أما في ورشات الكتابة، فیستمرّ الطلبة باكتشاف الأسالیب التي یعتمد علیھا الكُتاّب عند إنتاج أعمالھم الكتابیةّ، كما یختبر الطلبة أنواعًا جدیدة من الكتابة تتحدّى قدراتھم وتسعى لتطویرھا، ویرافق ورشات الكتابة والقراءة في ھذه المادةّ تحلیل بعض الأعمال الأدبیة ومناقشتھا ومحاكمتھا بناء على معاییر التحلیل النقدي والكتابة الأدبیة. ویدعم ورشات القراءة والكتابة تطبیقات نحویةّ وإملائیةّ بأسلوبٍ حدیث، بطریقة وظیفیة شائقة.
برنامج اللغة العربیة كلغة ثانیة (المدرسة المتوسطة)
یعكس ھذا البرنامج التزامنا بتقدیم تجربة تعلیمیة فریدة للطلبة الناطقین بغیر العربیة كلغة أولى على اختلاف خلفیاتھم اللغویة. ویتم ذلك من خلال ثلاثة مستویات في كل من المدرسة المتوسطة والثانویة، حیث یھدف البرنامج إلى تعزیز كفاءة الطلبة لغویًا ووظیفیًا، ونلتزم في ھذا البرنامج بتقدیم تعلیم ھادف وفاعل لتزوید الطلبة بالأدوات اللازمة لتعزیز إتقانھم اللغة.
Arabic as a Foreign Language (Middle School)
King’s offers a personalized learning experience that extends to students from diverse backgrounds, including speakers of other languages, whether they have Arabic heritage or not. With two levels in the Middle School, King's aim is to enhance students' Arabic proficiency, by offering targeted and effective instruction that provides students with the tools needed to strengthen their command of the language.
Arabic as a Foreign Language 1A
This course is designed for students with no background in Arabic. It is a beginning language course that focuses on learning the alphabet and developing the ability to communicate in Arabic through cultural themes and authentic situations. Students learn to read, write, listen and speak Arabic through a variety of activity assignments.
Note: Grades 7 and 8
Arabic as a Foreign Language 1B
This course develops the ability of students to communicate in Arabic at an elementary level in the skill areas of listening, speaking, reading and writing. Students also acquire the ability to communicate in Arabic through the consideration of cultural themes, language functions and authentic situations in addition to applying grammatical structures to support their level of proficiency.
Note: Grades 7 and 8
CRLA-English
Through personalized feedback and workshops, these courses inspire middle schoolers to grow as readers and writers. Seventh graders are encouraged to broaden their reading interests and expand their writing skills. Eighth graders elevate their writing and reading levels through engagement with more complex texts, firmly preparing them for the challenges of the Upper School.
Reading and Writing Workshop 7
With the goal of inspiring middle schoolers to see themselves as authors and book lovers, seventh graders are encouraged to become an authentic and flourishing community of readers and writers. The emphases in this course are agency, choice, fluency, and volume. Students are challenged to read a greater number of texts and engage with works of greater complexity of texts than they have previously, while producing more writing than ever before using an in-class system of checklists, notebooks, and portfolios. In addition to independent reading, they study titles as a whole class. The reading and writing workshop approach offers students robust choice and real reasons to explore subjects that capture their curiosity and matter to them as individuals. They learn to read like writers and to make purposeful, reflective decisions across a complete writing process that includes taking on the role of professional editors. Throughout the year, students receive regular, one-on-one feedback from the teacher through conferences and comments.
Reading and Writing Workshop 8
Eighth graders build on the previous year’s volume of reading and writing, adding deeper confidence, skill development, and sentence mastery. The emphases remain agency, choice, fluency, and volume, but students are encouraged to attempt literary classics and to develop a personal writing style, so they leave fully prepared to handle the reading and writing load in the Upper School. In addition to reading independently, students begin to analyze and read complex texts as a whole class. Harkness discussions and literary circles develop student habits and foster a community of active readers. The reading and writing workshop approach continues to provide ample individual choice, but with greater emphasis on expository writing, leading to a multi-page personal essay in the winter term. Students continue to receive regular, one-on-one feedback from the teacher through conferences and comments.
Upper School
The Department of Communication, Rhetoric, and the Literary Arts (CRLA) aims to cultivate students' ability to use and appreciate the Arabic and English languages, both in spoken and written forms, and to introduce them to significant literary works and traditions in each language. At King's Academy, students systematically advance towards these goals through ample writing opportunities, participation in discussions, projects, and presentations. These activities are designed to build students' confidence in self-expression, enhance their public speaking skills, and prepare them for a life of rich cultural interactions, academic endeavors as well as political and social engagement.
At King’s Academy, students study both Arabic and English in separate, year-long courses for four years. Because King’s Academy attracts and welcomes students from around the world for whom English or Arabic is a second or third language, the CRLA department seeks to ensure all students entering the school receives support as needed. The regular English program is supplemented with an additional series of English courses in the English Language and Composition program, which students may be required to take before embarking on the study of a third language. Similarly, students with limited exposure to the fundamentals of written and spoken Arabic language are required to enroll in an intermediate program offered at three levels before joining the regular Arabic language and literature program.
CRLA-Arabic
یحتوي القسم العربي في قسم أسالیب الاتصال والبلاغة والآداب على ثلاثة برامج:
- أولا:ً البرنامج المتوسط
یمثلّ ھذا البرنامج المتوسط جسرًا بین برنامجین: البرنامج الابتدائيّ في دائرة اللغّات العالمیةّ وبرنامج اللغة والأدب.
وقد تمّ تصمیم ھذا البرنامج للطلبة الذین أنھوا دراستھم في البرنامج الابتدائيّ، وكذلك للطلبة الجدد الذین لم یحققوا درجة جیدة من الكفاءة في مھارات لغویةّ متعددة في مدارسھم السابقة؛ والذین فقدوا الاتصال بتعلم اللغة في مدارسھم السابقة، والذین عاشوا بضع سنوات دراسیة في الخارج. ویشمل ھذا البرنامج ثلاثة مستویات لا تحددھا الفئات العمریّة، بل تعتمد على الكفاءة اللغویة في المھارات المختلفة.
- ثانياً: برنامج اللغّة والأدب:
تمّ تصمیم ھذا البرنامج للطلبة الناطقین باللغّة العربیّة الذین لدیھم خبرة في استخدام اللغة العربیة في سیاق أكادیمي.
ولكن تختلف الخلفیة اللغویة لھؤلاء الطلبة بشكل كبیر؛ لھذا، جاء البرنامج على مستویین: المستوى العاديّ، والمستوى العالي .
المستوى العادي: یضم الطلبة الناطقین باللغّة العربیّة، الذین كانوا قد درسوا في السابق معظم موضوعاتھم في اللغة العربیة، ولكنھّم یستخدمون اللغّة بكفاءة أقلّ ، وكذلك الطلبة الذین أنھوا دراستھم في البرنامج المتوسط. وفي ھذا المستوى یتمّ تطویر العدید من المھارات، وبخاصّة مھارات التفكیر والتحلیل النقدییّن والكتابة الموضوعیةّ.
المستوى العالي: ویضم الطّلبة الذین یتمیزّون باللغّة العربیةّ، ولدیھم مھارات أدبیةّ ولغویةّ عالیة، وأظھروا الدافع الضروريّ والانضباط الذاتيّ والقدرة والاستعداد الأكادیميّ. وتھدف المواد الخاصّة بھم إلى تطویرالتفكیر النقديّ، ومحاولة فھم الأبعاد الفنیة والفكریة للأدب المتنوعة، وتحفیز مھارات الكتابة لتمكینھم من كتابة المقالات النقدیةّ، وتلبیة مواھبھم وإبرازھا. كلّ ھذا یستلزم إنشاء روابط عاطفیة بین الطلبة والأعمال الأدبیة، من خلال دراسة الأجناس العربیةّ الأدبیةّ المتنوّعة -القدیمة والمعاصرة - بعمق أكبر وتحلیل أكثرعمقًا.
- ثالثاً: برنامج اللغة العربیة كلغة ثانیة
یعكس ھذا البرنامج التزامنا بتقدیم تجربة تعلیمیة فریدة للطلبة الناطقین بغیر العربیة كلغة أولى على اختلاف خلفیاتھم اللغویة. ویتم ذلك من خلال ثلاثة مستویات في كل من المدرسة المتوسطة والثانویة، حیث یھدف البرنامج إلى تعزیز كفاءة الطلبة لغویًا ووظیفیًا، ونلتزم في ھذا البرنامج بتقدیم تعلیم ھادف وفاعل لتزوید الطلبة بالأدوات اللازمة لتعزیز إتقانھم اللغة.
- عربي - المتوسط 1 (عربي 101)
- عربي - المتوسط 2 (عربي 102)
- عربي - المتوسط 3 (عربي 103)
- الأجناس الأدبیةّ العربیةّ (عربي 104)
- التذوّق الأدبيّ (عربيّ 201)
- دراسات في اللغة والأدب (عربيّ 301)
- الأدب العربيّ والدراسات الثقافیةّ: المستوى العالي (عربي 410)
- المرأة بین الشرق والغرب: قضایا ودراسات نظریةّ وتطبیقیةّ (عربيّ 401)
- روایات ونصوص تاریخیة "تاريخ الأردن أنموذجًا" (عربي 402)
- AFL 101: Elementary Arabic I
- AFL 201: Elementary Arabic II
- AFL 301: Elementary Arabic III
- AFL 102: Colloquial Arabic
عربي - المتوسط 1 (عربي 101)
یھدف ھذا المستوى إلى تمكین الطلبة من دمج نشاطات المحادثة والكتابة باستخدام مفردات متنوّعة، وإلى فھم اللغة المكتوبة والمنطوقة وتفسیرھا في مجموعة متعددّة من الموضوعات، وإلى تبادل الآراء وعقد مناقشات مطابقة لمستویاتھم، ویحصل الطلبة في ھذه المادةّ على مستوى متقدم من الكفاءة في الاستماع والتحدث والقراءة والكتابة باستخدام الھیكل اللغويّ الصحیح. ویكتسبون الثقة في التعبیر عن الأفكار والآراء بلغة عربیة مناسبة. ویتعرض الطلبة لنصوص میسّرة من مختلف الأنواع الأدبیةّ، ونصوص استماع من الحیاة المعاصرة. وسیمكنھم ذلك من البدء في فھم الأدب وتحلیله. كما أنھّم یصبحون قادرین على فھم الأفكار الرّئیسة وكتابة الملخصات والمقالات الوصفیة.
عربي - المتوسط 2 (عربي 102)
یدرس الطلبة في ھذا المستوى نصوصًا أدبیّة من الشّعر والنّصوص الصوتیّة والتلفزیونیّة، والنّصوص المطبوعة والإلكترونیةّ، والقصص القصیرة والمقالات الموضوعیةّ، ویعمل الطلبة على تحلیل تلك النصّوص بشكل مكثفّ، والتحدثّ عنھا بثقة لفترات زمنیة طویلة. وسیتعرف الطلاب أیضًا إلى القواعد النّحویّة لفھم علاقة الكلمات في النّص بشكل أفضل، بالإضافة إلى ذلك یبحث الطلبة في موضوعات تاریخیةّ حول التراث والتقالید والنزاعات الإقلیمیةّ في الشرق الأوسط، التي تتسّم بأھمیة كبیرة للوصول إلى صورة أكمل وأكبر لظروف المنطقة، ویستطیع الطلبة في ھذه المناسبة كتابة المقالات الخاصّة بھم. والتعبیر عن أفكارھم وآرائھم باستخدام السّیاقات اللغوي.
عربي - المتوسط 3 (عربي 103)
یعمل الطلبة في ھذا المستوى على دراسة نصوص من الأدب العربي، والاستماع إلى نصوص صوتیةّ تتلاءم ومستویاتھم اللغّویةّ، وسیتعلمون كیفیة بناء الأفكار والحجج المتعلقة بھذه النصّوص. وسیعمد الطلبة إلى تطویر مھارات التحدثّ والكتابة لدیھم لفھم الموضوعات التي تتم مناقشتھا داخل المجتمع الفكريّ. بالإضافة إلى ذلك، سیتمكن الطلبة من كتابة مقالات متنوعة باستخدام مفردات أكثر تطورًا، بالإضافة إلى مناقشتھا مع زملائھم. وسیكون الطلبة قادرین على إنتاج عروض تقدیمیة إعلامیة منوّعة حول موضوعات مختلفة.
الأجناس الأدبیةّ العربیةّ (عربي 104)
یدرس الطلبة في ھذه المادة مختارات من الأدب العربيّ تمثلّ عددًا من الأجناس الأدبیة: كالشّعر والقصّة والرسالة والسّیرة عبر العصور الأدبیّة المختلفة في محاور عدةّ، لیتعرفوا العناصر الفنیّة لھذه الأجناس الأدبیّة، وربطھا بالواقع الیوميّ الذي یعیشونه، ولیزداد مذخورھم اللغّويّ من المفردات والترّاكیب والصّور والأخیلة. مع التركیز على دراسة العصور الأدبیة من خلال دراسة نتاجھا وما أحیط بھ من أفكار ونظریات، وأبرز شعراء ھذا العصر وأدبائھ. كما یحلّل الطلبة قصّة " سنتھا الجدیدة" لمیخائیل نعیمة ورواية النبطي المنشود لصفاء حطاب، ومسرحیة.
رأس المملوك جابر لسعد لله ونوس والتي تتوج بعمل مسرحي یتقمص الطلبة فیھ شخصیات أبطالھا، ویدرس الطلبة روایة وجه الزمان لطاهر العدوان. وتعمل ھذه المادّة على تطویر مھارات الطّلبة الكتابیةّ في مجالات الخاطرة والمقالة الموضوعیة والتحلیلیة، ویدعم ذلك تطبیقات – من خلال النصّ – على موضوعات إملائیةّ مثل : كتابة الھمزة، وعلامات الترقیم، والألف اللیّنةّ وموضوعات نحویةّ في بابي:
المرفوعات والمجرورات، بالإضافة إلى بعض البحور الشعریّة.
التذوّق الأدبيّ (عربيّ 201)
تعمل ھذه المادةّ على تنمیة مھارات الطّلبة في التحلیل الأدبيّ والنقّد وتذّوق الأدب، والوقوف على الأبعاد الفكریةّ والفنیةّ للأعمال الأدبیةّ التي تمثلّ عددا من الألوان الأدبیةّ الجدیدة مثل الحكم، والأمثال العربیةّ، والمقالة الأدبیةّ الفلسفیّة، بالإضافة إلى الشّعر والقصّة والرسالة. والتركیز على دراسة البیئة الأدبیّة في العصر العباسي الاول والثاني وأبرز شعراء ھذا العصر وأدبائه، كما یحلّل الطّلبة أعمال أدبیة معاصرة: مسرحیة محمد الماغوط "المھرج"، ورواية حيوات سحيقة ليحيى القيسي، ومختارات قصصیة وشعرية لمؤنس الرزاز وتیسیر السبول. وتعمل ھذه المادةّ على تطویر مھارات الطلبة الكتابیةّ في مجالات المقالات الإقناعیةّ والموضوعیةّ، والاستجابة الأدبیةّ والقصّة، ویدعم ذلك تطبیقات – من خلال النّص – على موضوعات إملائیةّ مثل : كتابة الھمزة، وعلامات الترّقیم، والألف اللیّنةّ، وموضوعات نحویةّ في باب "المنصوبات".
دراسات في اللغة والأدب (عربيّ 301)
یدرس الطّلبة في ھذه المادة عناصر الأجناس الأدبیةّ المختلفة بطریقة تخصصیة معمقة بالتزامن مع المھارات اللغویة التطبیقیة التي تخدم مھارات البحث والتحلیل والكتابة الإبداعیة؛ تنقسم ھذه المادة إلى وحدات رئیسة ھي: تاريخ الأدب تمهيدًا من خلال الاطلاع على الملاحم الشعرية العربية والإغريقية ( داحس والغبراء – البسوس – الإلياذة) وذلك لعقد المقارنة ما بين هذه الحضارات أدبًا، بالإضافة إلى دراسة بعض قولات النقاد العرب في الشعر العربي، ودراسة أغراض الشعر ( الغزل – المدح – الوصف – الفخر – الرثاء ...) وسنقف على سيرة شيخ المهمّشين وآخر النبلاء الصعاليك شاعر الأردن عرار متناولين بعض أعماله الأدبية.
منتقلين إلى بعض الأعمال الأدبية المحدثة في الشعر القصصي وقصيدة أحمد شوقي في نشأة الإنسان ومراحل حياته، والتعريف بالأدب الصوفي ودراسة الحالة الشعرية فيه من خلال دراسة قصيدة شعرية مختارة.
وفي النثر سيقف الطلبة على دراسة فن القصة وتطورها فسيدرسون الأقصوصة والقصة القصيرة من خلال دراسة أنموذجين في أدب القصة الواقعي لبعض الأدباء الأردنيين والعرب، منهم غالب هلسا، وزكريا تامر وإبراهيم الكوني.
وحسب مصفوفة المدى والتتابع في الجانب النحوي والصرفي، سيتناول الطلبة نحويًا المرفوعات والمنصوبات، وصرفيًا الميزان الصرفي.
الأدب العربيّ والدراسات الثقافیةّ: المستوى العالي (عربي 410)
ھذه المادّة مصممّة للطلبة المتمیزّین في اللغّة العربیةّ – ممّن أنھوا مادّة الأجناس الأدبیةّ : المستوى العادي والمستوى العالي- وذوي المھارات الأدبیةّ واللغویةّ العالیة، والذین أظھروا الحافز الضروري والانضباط GCE ) الذاتي، والقدرة والاستعداد الأكادیمي لدراسة المتطلبات الخاصّة بالتقدّم للامتحان الدوليّ الذي یعُدّ مكمّلا لمتطلبات معادلة الثانویة العامّة الأردنیةّ، (Advanced Level Arabic examوتھدف ھذه المادّة إلى تنمیة التفكیر النقديّ، ومحاولة استیعاب الأبعاد الفنیةّ والفكریةّ للأدب المختلف، وتحفیز مھارات الكتابة لتمكینھم من كتابة المقالات النقدیة، والتحلیلیّة والإقناعیةّ، والاستجابة الشعریةّ والقصصیةّ، وتلبیة مواھبھم وصقلھا. كل ھذا یستلزم إنشاء روابط عاطفیةّ بین الطلبة والأعمال الأدبیةّ، من خلال دراسة الأنواع العربیةّ المختلفة، والقضایا الثقافیةّ المعاصرة، والأعمال الأدبیة
المعاصرة، بتعمق أكبر وبتحلیل أكثر عمقاً، من خلال تفعیل مھارات البحث والاستكشاف، والتحلیل والعرض، ونقاشات الھاركنس حول مختلف القضایا، وتقبلّ وجھات النظّر المختلفة.
المرأة بین الشرق والغرب: قضایا ودراسات نظریةّ وتطبیقیةّ (عربيّ 401)
إنّ المرأة لیست بمعزل عن المتغیرات التّي یشھدھا العالم الیوم، وعلیھ فإنّ دراسة المرأة وأوضاعھا وقضایاھا عبرا من دراسة قضایا إنسانیةّ التاّریخ بدءًا من العصور القدیمة وصولًا إلى العصر الحدیث والمعاصر یمثلّ جزءًا أساسی وعالمیّة. وعلیھ تسعى ھذه المادّة إلى تشجیع الطّلبة على دراسة أوضاع النساء وقضایاھنّ وما یرتبط بھا من إشكالیات ذات أبعاد سیاسیةّ واقتصادیةّ واجتماعیةّ وجندریةّ بین العالمین العربي والشرق أوسطي بالإضافة إلى العالم الغربيّ، وذلك في بعدین: الأوّل نظريّ یھدف إلى منح الطّلبة نظرة تفصیلیةّ في قضایا المرأة عبر العصور المختلفة، أمّا الثاني فیھدف إلى تشجیع الطّلبة على الاطّلاع على نماذج أدبیةّ تتناول قضایا المرأة في إطار معالجتھا لقضایا إنسانیةّ وعالمیّة، وقد اختیرت ھذه الأعمال الأدبیّة على نحو یراعي التنوّع الثقافيّ والأدبيّ والجغرافيّ والزمنيّ والجندريّ.
تعتمد ھذه المادةّ على الحلقات النقاشیّة والأوراق البحثیّة وتھدف إلى إكساب الطلاب والطالبات مھارات تحلیلیّة ا لأفكار الإنسان وھمومه وقضایاه، وبوصفھ نتاجًا لا ینفصل ونقدیةّ تمكنھّم (ھنّ) من التعّامل مع الأدب بوصفھ تجلی عن الواقع المُعاش.
روایات ونصوص تاریخیة "تاريخ الأردن أنموذجًا" (عربي 402)
يشكل هذا المساق أسفارًا خالدة، تشكّل ذاكرة برسم القراءة لكل الذين أصيبوا بفقد الذاكرة، أما الذين لم يفقدوا الذاكرة، فإن لهم في هذه الأسفار تعاليل وأسمار ومراق إلى صفاء التاريخ ووضوحه في عتمة أيامهم. إذ يعمد هذا المساق إلى بیان قدرة الوقائع التاریخیة في نقل صورة المجتمع الأردني بتجاربه ومعطیاته، وبذلك تبرُز الروابط المختلفة بین الأدب والتاریخ في دراسةٍ تحلیلیةٍ للعدید من الكتابات الأدبیة والتاريخية التي وضحت التطور الاجتماعي والاقتصادي والسياسي، من خلال التعرض إلى نصوص مختارة تصف البيئة الأردنية في سياقها الأدبي ويتأتى ذلك من خلال الوقوف على نصوص الأرشيف العثماني والصحف الرسمية التي وصفت الأحداث في شرقي الأردن والإرهاصات الأولى لحركات التحرر في الأردن التي مهدت للثورة العربية الكبرى. كما يترق المساق إلى الوقوف على أهمية المجالس الأدبية التي رعاها الملك المؤسس في تشكيل النهضة الفكرية والأدبية. ویدرس الطلبة الأدب الأردني المعاصر كمرآة للإحداث التاريخية نحو نتاجات روكس العُزيزي وعرار وحيدر محمود وتيسير السبول وغيرهم من الأدباء.
بالإضافة إلى كتاب مهنتي كملك الذي تروي صفحاته بطولات الحسين ومواقفه وتضحياته وتسامحه وعفوه، وقصة بناء وطنه الأردن والدفاع عنه وبذل الجهود في سبيل تقدّمه وازدهاره. وفي نھایة المساق یتوج الطلبة دراستھم بالاطلاع على كتاب جلالة الملك " فرصتنا الاخيرة " الذي يتناول بصراحة وبجرأة رؤية جلالة الملك الإصلاحية التي انطلقت من اقتناعه بأن الإصلاح الشامل ضرورة حتميّة تفرضها مصالح شعبه وبلده، رغم مقاومة القوى المتمسّكة بالراهن حرصاً على مصالحها أو خوفاً من التغيير. ويستعرض جلالته الخطوات التي اتخذها الأردن، من خلال برامج إصلاحية تحديثية تلائم الحراك السياسي والثقافي المستجدّ في المملكة وفي الشرق الأوسط، وتبرز دور الشباب في الإصلاح.
AFL 101: Elementary Arabic I
Students are introduced to Arabic language and the culture of the Middle East in a course that stresses progressive acquisition of effective communication skills in both the written and spoken language (fus-ha and aamiya). In this level, students learn the alphabet, essential grammar rules and level-appropriate words to build the necessary vocabulary in order to carry out basic conversations. Students then begin learning how to produce short conversations related to everyday situations. Emphasis is placed on learning phonetics and proper pronunciation of words, in addition to rudimentary cultural connotations essential for spoken dialogues.
Note: This program caters for non-native speakers of Arabic and to heritage speakers who have difficulties in reading, writing and expressing themselves in Arabic. Three levels are offered to attend to the needs of students at different stages. Through written and oral placement tests, student levels are assigned upon admission to the school.
AFL 201: Elementary Arabic II
Students are exposed to longer conversational texts and are familiarized with more detailed grammar rules. During this stage, students are introduced to short and guided writing, acting and role playing. Students are also expected to write short descriptive paragraphs. They will be able to demonstrate an understanding of the use of the language in its cultural context, as well as to handle simple daily life situations that they may encounter. Students will be able to hold lengthier dialogues on important subjects, especially daily necessities and needs.
Note: This program caters for non-native speakers of Arabic and to heritage speakers who have difficulties in reading, writing and expressing themselves in Arabic. Three levels are offered to attend to the needs of students at different stages. Through written and oral placement tests, student levels are assigned upon admission to the school.
AFL 301: Elementary Arabic III
Students are exposed to more complicated sentence structures. The highlight in this level is placed on the functional learning of the language, in which speaking takes place within more detailed life situations. Students will be able to reason and support opinions especially on topics related to culture and tradition. They will also be engaged in conversations, provide and obtain information, and express ideas and feelings effectively. Moreover, students attain the ability to write extended paragraphs while expanding on the base of vocabulary initiated in Elementary I and II.
Note: This program caters for non-native speakers of Arabic and to heritage speakers who have difficulties in reading, writing and expressing themselves in Arabic. Three levels are offered to attend to the needs of students at different stages. Through written and oral placement tests, student levels are assigned upon admission to the school.
AFL 102: Colloquial Arabic
This colloquial Arabic course focuses on teaching the Jordanian Arabic dialect which is easily understood throughout the Levant region (Jordan, Syria, Lebanon, and Palestine). Unlike Modern Standard Arabic, this course focuses on practical conversational skills, everyday vocabulary, and cultural nuances specific to the Levant region, with the aim of enabling learners to communicate effectively in real-life situations in the Levant.
Note: This course is designed for AY students who are new to the Arabic language, or who have only a cursory familiarity with the language along with students who finished three years of AFL Arabic. (Not Heritage students)
CRLA-English
- ENG 101: Introduction to English Literary Genres
- ENG 102: Accelerated Introduction to English Literary Genres
- ENG 201: Arabic Literature in a Global Context
- ENG 202: Accelerated Arabic Literature in a Global Context
- ENG 301: English Composition and Analytical Reading I
- ENG 302: Analyzing the World through Literature
- ENG 401: English Composition and Analytical Reading II
ENG 101: Introduction to English Literary Genres
Ninth graders at King's Academy step into the Upper School and join an inquisitive, dynamic, and formative literary community. As readers, they actively engage in analyzing literary conventions and devices in a variety of genres, including poems, short stories, novels, plays as well as non-fictional essays and articles, which serve to inform students’ own voice as writers. Beginning with paragraph construction and progressing to essay writing, students focus on the Claim-Evidence-Reasoning (C-E-R) method—a key approach used across the humanities field—to develop persuasive literary arguments. The thematic structure of the reading curriculum provides students with both choice and rigor, offering a blend of whole-class and independent texts, and feature classics like William Shakespeare’s Romeo and Juliet, John Steinbeck’s Of Mice and Men, and Homer’s The Odyssey. The goal is for students to become avid readers for life. Students dive into the fundamentals of English grammar, focusing on sentence-level syntax and expanding their vocabularies to enhance their reading and sense of diction, building a toolbox for reading and writing mastery.
ENG 102: Accelerated Introduction to English Literary Genres
Accelerated English in grade 9 is designed for students who have demonstrated the motivation, self-discipline, ability, and academic readiness to read and analyze texts in greater depth and complexity as well as to meet more challenging expectations in their written work.
Prerequisites: Department approval based on teacher’s recommendation of the student’s ability and work ethic (if available), along with writing samples or a diagnostic exam for departmental review.
ENG 201: Arabic Literature in a Global Context
Arabic literature is a rich and diverse body of work that spans centuries, encompassing a wide range of genres, themes, and cultural influences. Like all “national” literatures, it does not exist in isolation. This 10th-grade course introduces students to trends and developments in Arabic literature from the perspective of its global context, with a particular emphasis on its political dimensions and questions of identity. Students explore how Arab writers have engaged with themes such as colonialism, nationalism, exile, and cultural belonging, examining the ways these social forces shape and reflect individual and collective identities. Through close reading, analytical writing, and discussions, the course highlights the significance of Arabic literature as a lens through which to understand and reconfigure political struggles and the complexities of identity in a globalized world. Texts may include but are not limited to Ghassan Kanafani’s Men in the Sun and Returning to Haifa, Hisham Matar’s In the Country of Men, and Sa’adallah Wannous’s The King’s Elephant and/or Glass Café. In addition to these works, students study poetry by writers such as Mahmoud Darwish, Ahmed Shauqi, and Nizar Qabbani.
ENG 202: Accelerated Arabic Literature in a Global Context
Accelerated English in grade 10 is designed for students who have demonstrated sufficient motivation, self-discipline, ability, and academic readiness to read and analyze more difficult texts in greater depth and complexity, and to meet more challenging expectations in their written work.
Prerequisites: Department approval based on teacher’s recommendation of the student’s ability and work ethic (if available), along with writing samples or a diagnostic exam for departmental review. In addition, for ENG 202, students must have earned a B+ or better in ENG 102 or an A in ENG 101.
ENG 301: English Composition and Analytical Reading I
This grade 11 course prepares students for the advanced academic reading and writing demands of upper-level classes. Writing objectives include mastering conventions, expanding vocabulary, refining rhetorical techniques, enhancing essay structure, and cultivating a distinct authorial voice. Reading goals focus on moving beyond surface-level recall and digging deep to find nuanced meaning. Students are challenged to analyze the arguments presented in their readings, ask insightful questions about the issues these works explore, and apply their critical thinking skills to address the real-world challenges underlying these discussions in their own writings. Texts for this course were selected to foster a love of reading and spark serious discussions; they include Reginald Rose’s play Twelve Angry Men, Trevor Noah’s autobiography Born a Crime, and James Clear’s Atomic Habits.
ENG 302: Analyzing the World through Literature
In this grade 11 course, students advance their analytical reading, critical thinking, writing, and speaking skills by engaging with a variety of classic and contemporary fiction, nonfiction, drama, and poetry. Within a collaborative community of learners, students explore the world depicted in literature alongside the historical and cultural contexts in which these works were composed, connecting their literary experiences to their personal lives. A workshop approach to several modes of essay writing allows students to better understand the principles of composition, honing their ability to unite expression with purpose and enriching their appreciation for the craft of writing. Analytical essays about literature form the foundation of their academic growth, while persuasive arguments, creative writing, personal essays, and research-based synthesis essays prepares them for their senior year English classes and beyond. Authenticity of voice is prized. Representative texts include J. D. Salinger’s The Catcher in the Rye, Mary Shelley’s Frankenstein, Chinua Achebe’s Things Fall Apart, Zora Neale Hurston’s Their Eyes Were Watching God, and William Shakespeare’s Macbeth.
ENG 401: English Composition and Analytical Reading II
This grade 12 course is designed to help students master the rigorous academic skills expected in college. Through Harkness discussions, active analytical reading of a variety of thought-provoking nonfiction and fictional works, and hands-on practice with research, students get ready for the demands of college-level inquiry in any discipline. Alongside academic readiness, this course reinforces the five core values of King’s Academy: Respect, Love of Learning, Responsibility, An Integrated Life, and Global Citizenship. As such, students are encouraged to think critically, inquire about the world around them, analyze the arguments they encounter, and use their skills to propose solutions to real-world problems. Readings for this course are selected to both challenge and inspire students; they feature Frederick Douglass’s Narrative of the Life of Frederick Douglass, an American Slave and Uneasy Lies the Head by His Majesty the late King Hussein bin Talal.
Senior Electives
The following elective courses are semester-long offered to seniors. In place of electives, qualified seniors may also take ENG 501: AP English Language and Composition or ENG 502: AP English Literature and Composition.
- ENG 402: Historical Fiction
- ENG 403: The Art of Poetry
- ENG 404: Journalism and the Nonfiction Novel
- ENG 405: Transformations in Communication and Culture
- ENG 501: AP English Language and Composition
- ENG 502: AP English Literature and Composition
ENG 402: Historical Fiction
In this course, students explore the relationship between the complementary and intersecting disciplines of literature and history. By reading historical fiction alongside primary historical documents, students explore the historical framework that inspires and inhabits many great works of literature. They also analyze the constructed and literary nature of historical narrative itself. Furthermore, students investigate the dangers and the value of historical fiction: its ability to distort the historical record as well as its ability to transcend it by capturing the essence of human involvement in history in ways that nonfiction accounts cannot. Students also explore the way that reading historical fiction functions as a projection of contemporary concerns, helping us to learn about ourselves, our time and even our future. Course texts include Tim O'Brien’s The Things They Carried, Julia Alvarez’s Before We Were Free, and various short stories.
ENG 403: The Art of Poetry
This course introduces students to the close reading, study, and appreciation of poetry through the ages, connecting its ancient origins to contemporary expressions in spoken word and song. The course studies the poet as an aesthetic rebel and political revolutionary (in Romanticism, Modernism, and the school of ‘free’ verse), the poet as storyteller (exploring poetry’s narrative power and its connection to culture and identity), as well as the poet as singer-songwriter. Units of inquiry examine poetry’s relationship to other art forms (painting and prose fiction), its intersections with social-science disciplines (such as psychology) and its influence on modern movements (such as environmentalism). Students are required to complete weekly reading journals, write their own poems in imitation of ancient and modern masters, and bring the poetry they study to life through recitation and presentations. Students study poetry by writers such as William Wordsworth, Emily Dickinson, William Carlos Williams, Sylvia Plath and Naomi Shihab Nye.
ENG 404: Journalism and the Nonfiction Novel
This senior elective merges the practical writing and investigative skills of journalism with an introduction to their historical development and the emergence of the non-fiction novel. In the first half of the semester, students gain hands-on experience in applying the principles and ethics of journalistic writing to produce local news articles, investigative features, and entertaining opinion pieces. In crafting concise and engaging news stories, students learn valuable editing, fact-checking, and proofreading skills based on the Associated Press style guide. Additionally, as both producers and consumers of news, students critically evaluate news and media sources, identifying bias and assessing reliability, while building an awareness of the present-day role of journalism in shaping public perception. The second half of the semester expands upon these skills by grounding them within their historical context. What forces helped shape the birth, growth, and development of journalism? How has the content, form, and style of journalism responded to different socio-historical contexts? Students are introduced to the New Journalism movement through authors such as James Agee, Joan Didion, and Tom Wolfe and works of literary non-fiction such as Truman Capote’s In Cold Blood to evaluate these questions through debate, formal discussion, and analytic writing, helping them build skills that can be applied across a variety of fields.
ENG 405: Transformations in Communication and Culture
From the earliest forms of print to modern digital platforms, media has shaped human perception and society in profound ways. Media influences our identity formation, social interactions, and power structures, often without us even realizing it; how we communicate can be just as important as what we communicate. Students in this course trace the evolution of human communication and learn to dissect the key forms of its dissemination: orality, printed books, photography, graphic novels, film, social and digital media. Through these unique lenses, they gain a better understanding of how different technologies extend or limit our senses and fundamentally influence the stories we tell—to others and to ourselves. These investigations are grounded in the work of prominent scholars such as Marshall McLuhan, Walter Ong, Scott McCloud, and Shoshana Zuboff and apply their theoretical frameworks to modern challenges like algorithmic bias, datafication, and digital surveillance. Whether engaging in the stark social realism of Joe Sacco’s Palestine, the oral traditions of our friends and families, the films of Alfred Hitchcock or Akira Kurosawa, or the most current social media app, this course seeks to build media literacy and sharpen analytic thinking. By its completion, students will have developed the tools to evaluate the role of media in society and thoughtfully respond to the complexities of today’s communication landscape.
ENG 501: AP English Language and Composition
We live in the age of argument—often taking the form of the angry, illogical, forceful negation of language and meaning. This course teaches and celebrates the art of argumentation, the skillful exercise of rhetoric as an avenue to inquiry. With that goal in mind, students develop the reading, writing, and thinking skills necessary to meet the challenge of the Advanced Placement (AP) examination in English Language and Composition, which requires students to demonstrate a deep understanding of the principles and elements of rhetoric and language to pursue meaning in texts. Students are challenged to analyze sophisticated nonfiction texts such as historical letters from Lord Chesterfield and Abigail Adams to Ho Chi Min and General George Patton; television documentaries from Al Gore’s An Inconvenient Truth to Morgan Spurlock’s Super-Size Me; historical speeches from Elizabeth I to Sojourner Truth, Ronald Reagan to His Majesty King Abdullah II; and essays from Annie Dillard to Pico Iyer. The first semester ends with a mock trial involving Krakauer’s Into the Wild and the second semester begins with Hawthorne’s The Scarlet Letter. As they pursue excellence, students must strive to expand their vocabulary while maintaining clear, correct, and persuasive expression that adheres to the rules of English grammar. In line with the rigorous expectations of this course, students are expected to complete a summer reading project and additional reading is required during the winter break. Students are required to sit for the AP English Language and Composition exam in May.
Prerequisites: Department approval based on teacher recommendation regarding ability and work ethic, submission of writing samples, and/or a diagnostic exam; in addition, a student must have earned at least an A- in ENG 202, an A in ENG 302, or a B+ in ENG 502.
ENG 502: AP English Literature and Composition
Throughout history, interpretation has played a crucial role in understanding the human condition and even the broader concept of “life”—what is it? Does it have a meaning? It is not difficult to see, therefore, that numerous societal, political, and even ethical effects may be borne out by interpretative practices and that reading and writing literature is a unique way of intervening in personal and social worlds. Building upon the CRLA-English curriculum, students engage with various methods of analyzing texts across the literary canon, including short stories, novels, poetry, and drama. Foundational texts include both classic essays in literary theory, such as Aristotle’s Poetics, Sigmund Freud’s Interpretation of Dreams, and Cleanth Brook’s The Well-Wrought Urn as well as contemporary studies from select authors. Course units are thematically organized around canonical topics, such as social realism, literary modernism and postmodernism, feminism, and existentialism, with featured works including F. Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby, T.S. Eliot’s The Waste Land, Sophocles’s Antigone, Franz Kafka’s Metamorphosis, and Ralph Ellison’s Invisible Man. In line with this course’s rigorous expectations, students are expected to complete a summer reading project and additional reading is assigned during the winter break. Students are required to sit for the AP English Literature and Composition exam in May.
Prerequisites: Department approval based on teacher recommendation regarding ability and work ethic, submission of writing samples, and/or a diagnostic exam; in addition, a student must have earned at least an A- in ENG 202, an A in ENG 302, or a B+ in ENG 501.
Supplementary English Courses for 9th and 10th Grade
These individualized courses are designed to boost English language learners' reading, writing, speaking, and listening skills. Placement is based on departmental recommendation.
ENG 100: English Language and Composition I
A supplement to the regular English course of study in 9th grade, this individualized course helps English language learners improve their reading and writing skills and learn the habits of mind and work to succeed in a rigorous academic environment. Students learn to read and understand texts, make logical inferences, develop new vocabulary, and practice rhetorical patterns they can use to better structure their writing. This course is valuable not only for helping students succeed in their English class but also for fostering academic success across all subjects.
Note: Students are assigned in this additional course based on the department recommendation for enhancing students’ language proficiency
ENG 200: English Language and Composition II
In addition to their regular English class, this supplemental course in 10th grade focuses on helping English language learners write coherent and logical academic English. Students practice writing as a process, with frequent instructor feedback at every stage of writing workshops designed to build a supportive community of writers. A significant portion of class time is also dedicated to improving reading comprehension, expanding academic vocabulary, and reviewing the fundamental rules of grammar. This course is useful not only for promoting success in students’ English class, but for academic success in all courses.
Note: Students are assigned in this additional course based on the department recommendation for enhancing students’ language proficiency