Communication, Rhetoric and the Literary Arts (CRLA)
It is the aim of the Department of Communication, Rhetoric, and the Literary Arts (CRLA) to develop students' ability to use and appreciate the Arabic and English languages, both orally and in written discourse, to cultivate their facility for verbal analysis and persuasive writing, and to introduce them to the major forms of literary expression. During their years at King's Academy, students progress systematically towards these goals. In addition to regular writing tasks, they participate in discussions and presentations to learn how to express themselves confidently before an audience and prepare them for a life of cultural interactions, academic pursuits, political and social engagement. Students extend their knowledge of the grammatical and literary complexities of language as well as its development, structure and beauty. Students study both Arabic and English in separate, year-long courses for four years, respectively.
Because King’s Academy attracts and welcomes students from around the world for whom English is a second or third language, the CRLA department seeks to ensure all students entering the school have the opportunity to receive additional support as needed. The regular English program is supplemented with an additional series of English courses in the English Language and Composition program, which students may be required to take before embarking on the study of a third language. Similarly, students with limited exposure to the Arabic language who need to develop a firmer grounding in the fundamentals of Arabic are required to enroll in an intermediate program offered at three levels before joining the regular Arabic language and literature program.
2024-2025 Course Descriptions
CRLA-Arabic
- ورشة القراءة والكتابة العربيّة 1 (عربيّ 101)
- ورشة القراءة والكتابة العربيّة 2 (عربيّ 201)
- عربي ّ - المتوسط 1 (عربي 301)
- عربي ّ - المتوسط 2 (عربي 302)
- عربي ّ - المتوسط 3 (عربي 303)
- الأجناس الأدبيّة العربيّة (عربي 304)
- التذوّق الأدبيّ (عربيّ 401)
- دراسات في اللغة والأدب: (عربيّ 501)
- الأدب العربيّ والدراسات الثقافيّة: المستوى العالي (عربي 610)
- المرأة بين الشرق والغرب: قضايا ودراسات نظريّة وتطبيقيّة (عربيّ 652)
- الرّوايات التاريخيّة "أدب السجون أنموذجًا" (عربيّ 654)
- WLA 101: Arabic as a Foreign Language 1A
- WLA 102: Arabic as a Foreign Language 2B
- WLA 301: Elementary Arabic I
- WLA 401: Elementary Arabic II
- WLA 402: Elementary Arabic III
- WLA 403: Colloquial Arabic
ورشة القراءة والكتابة العربيّة 1 (عربيّ 101)
يهدف هذا المستوى إلى التركيز بشكل تأسيسي على مهارات اللغة الأربعة، بهدف تمكين الطلبة من ممارسة نشاطات المحادثة والكتابة باستخدام مفردات وظيفية، وإلى فهم اللغة المكتوبة والمنطوقة وتفسيرها في مجموعة متعدّدة من السياقات الحياتية، وإلى تبادل الآراء وعقد مناقشات مناسبة للمستوى اللغوي والثقافي لديهم، ويكتسبون الثقة اللغوية للتعبير عن أفكارهم وآرائهم. ويدرس الطلبة نصوصًا تناسب مستواهم الثقافي، ونصوص استماع تدعم ذلك الأداء؛ لجعلهم قادرين على فهم الأفكار الرّئيسة وترجمتها إلى فقرة ضمن معايير الكتابة المحددة لهذا المستوى. ويدعم كل ما سبق تطبيقات نحويّة وإملائيّة بأسلوبٍ حديث، وبطريقة وظيفية شائقة.
ورشة القراءة والكتابة العربيّة 2 (عربيّ 201)
يهدف هذا المستوى إلى تطوير مهارات اللغة الأربعة لدى الطلبة، وتعزيز قدراتهم كقرّاء مستقلين لبناء مهارات كتابية تعبر عن مستوى ثقافتهم، إذ يتوقع من الطلبة أن يقرؤوا عددا من الكتب خلال السنة، كما يتوقع منهم أن يكونوا قادرين على التنويع في الكتب التي يُقدمون على قراءتها من حيث اختيار أجناس أدبية مختلفة، تنفتح على ثقافات متنوعة لتصل إلى الأدب المترجم. كما يُنتظر من الطلبة أن يرتقوا بمستويات الكتب التي يقرؤونها حتى يتحدّوا قدراتهم بهدف تطويرها. ترافق ورشات القراءة نشاطات شفهية وكتابية متعددة كالحديث عن الكتاب ونادي الكتاب. أما في ورشات الكتابة، فيستمرّ الطلبة باكتشاف الأساليب التي يعتمد عليها الكُتّاب عند إنتاج أعمالهم الكتابيّة، كما يختبر الطلبة أنواعًا جديدة من الكتابة تتحدّى قدراتهم وتسعى لتطويرها، ويرافق ورشات الكتابة والقراءة في هذه المادّة تحليل بعض الأعمال الأدبية ومناقشتها ومحاكمتها بناء على معايير التحليل النقدي والكتابة الأدبية. ويدعم ورشات القراءة والكتابة تطبيقات نحويّة وإملائيّة بأسلوبٍ حديث، وبطريقة وظيفية شائقة.
عربي ّ - المتوسط 1 (عربي 301)
يهدف هذا المستوى إلى تمكين الطلبة من دمج نشاطات المحادثة والكتابة باستخدام مفردات متنوّعة، وإلى فهم اللغة المكتوبة والمنطوقة وتفسيرها في مجموعة متعدّدة من الموضوعات، وإلى تبادل الآراء وعقد مناقشات مطابقة لمستوياتهم، ويحصل الطلبة في هذه المادّة على مستوى متقدم من الكفاءة في الاستماع والتحدث والقراءة والكتابة باستخدام الهيكل اللغويّ الصحيح. ويكتسبون الثقة في التعبير عن الأفكار والآراء بلغة عربية مناسبة. ويتعرض الطلبة لنصوص ميسّرة من مختلف الأنواع الأدبيّة، ونصوص استماع من الحياة المعاصرة. وسيمكنهم ذلك من البدء في فهم الأدب وتحليله. كما أنّهم يصبحون قادرين على فهم الأفكار الرّئيسة وكتابة الملخصات والمقالات الوصفية.
عربي ّ - المتوسط 2 (عربي 302)
يدرس الطلبة في هذا المستوى نصوصاً أدبيّة من الشّعر والنّصوص الصوتيّة والتلفزيونيّة، والنّصوص المطبوعة والإلكترونيّة، والقصص القصيرة والمقالات الموضوعيّة، ويعمل الطلبة على تحليل تلك النّصوص بشكل مكثّف، والتحدّث عنها بثقة لفترات زمنية طويلة. وسيتعرف الطلاب أيضًا إلى القواعد النّحويّة لفهم علاقة الكلمات في النّص بشكل أفضل، بالإضافة إلى ذلك يبحث الطلبة في موضوعات تاريخيّة حول التراث والتقاليد والنزاعات الإقليميّة في الشرق الأوسط، التي تتّسم بأهمية كبيرة للوصول إلى صورة أكمل وأكبر لظروف المنطقة، ويستطيع الطلبة في هذا المستوى التعبير عن أفكارهم وآرائهم باستخدام السّياقات اللغويّة المناسبة في كتابات المقالات الخاصّة بهم.
عربي ّ - المتوسط 3 (عربي 303)
يعمل الطلبة في هذا المستوى على دراسة نصوص من الأدب الكلاسيكيّ، والاستماع إلى نصوص صوتيّة تتلاءم ومستوياتهم اللّغويّة، وسيتعلمون كيفية بناء الأفكار والحجج المتعلقة بهذه النّصوص. وسيعمد الطلبة إلى تطوير مهارات التحدّث والكتابة لديهم لفهم الموضوعات التي تتم مناقشتها داخل المجتمع الفكريّ. بالإضافة إلى ذلك، سيتمكن الطلبة من كتابة مقالات متنوعة باستخدام مفردات أكثر تطوراً، بالإضافة إلى مناقشتها مع زملائهم. وسيكونون قادرين على إنتاج عروض تقديمية إعلامية منوّعة حول موضوعات مختلفة.
الأجناس الأدبيّة العربيّة (عربي 304)
يدرس الطلبة في هذه المادة مختارات من الأدب العربيّ تمثّل عدداً من الأجناس الأدبيّة: كالشّعر والقصّة والرسالة والسّيرة عبر العصور الأدبيّة المختلفة في محاور عدّة، ليتعرفوا العناصر الفنيّة لهذه الأجناس الأدبيّة، وربطها بالواقع اليوميّ الذي يعيشونه، وليزداد مذخورهم اللّغويّ من المفردات والتّراكيب والصّور والأخيلة. مع التركيز على دراسة العصور الأدبية من خلال دراسة نتاجها وما أحيط به من أفكار ونظريات، وأبرز شعراء هذا العصر وأدبائه. كما يحلّل الطلبة قصّة " سنتها الجديدة" لميخائيل نعيمة، ومسرحية رأس المملوك جابر لسعد الله ونوس والتي تتوج بعمل مسرحي يتقمص الطلبة فيه شخصيات أبطالها، ويدرس الطلبة رواية أنعام كجه جي: طشاري. وتعمل هذه المادّة على تطوير مهارات الطّلبة الكتابيّة في مجالات الخاطرة والمقالة الموضوعيّة والتحليليّة، ويدعم ذلك تطبيقات – من خلال النّص – على موضوعات إملائيّة مثل : كتابة الهمزة، وعلامات الترقيم، والألف اللّينّة وموضوعات نحويّة في بابي: المرفوعات والمجرورات وبعض البحور الشعريّة.
التذوّق الأدبيّ (عربيّ 401)
تعمل هذه المادّة على تنمية مهارات الطّلبة في التحليل الأدبيّ والنّقد وتّذوق الأدب، والوقوف على الأبعاد الفكريّة والفنيّة للأعمال الأدبيّة التي تمثّل عدداً من الألوان الأدبيّة الجديدة مثل الحكم، والأمثال العربيّة، والمقالة الأدبيّة الفلسفيّة، بالإضافة إلى الشّعر والقصّة والرسالة. والتركيز على دراسة البيئة الأدبيّة في العصر العباسي الاول والثاني وأبرز شعراء هذا العصر وأدبائه، كما يحلّل الطّلبة ثلاثة أعمال أدبية معاصرة: رواية فادي زغموت "عروس عمّان" ، ومسرحية محمد الماغوط "المهرج"، ومختارات قصصيّة لمؤنس الرزاز وتيسير السبول. وتعمل هذه المادّة على تطوير مهارات الطلبة الكتابيّة في مجالات المقالات الإقناعيّة والموضوعيّة، والاستجابة الأدبيّة والقصّة، ويدعم ذلك تطبيقات – من خلال النّص – على موضوعات إملائيّة مثل: كتابة الهمزة، وعلامات التّرقيم، والألف اللّينّة، وموضوعات نحويّة في باب "المنصوبات".
دراسات في اللغة والأدب: (عربيّ 501)
يدرس الطّلبة في هذه المادّة عناصر الأجناس الأدبيّة المختلفة بطريقة تخصصية معمقة بالتزامن مع المهارات اللغوية التطبيقية التي تخدم مهارات البحث والتحليل والكتابة الإبداعية؛ تنقسم هذه المادة إلى أربع وحدات رئيسية هي : فنون الأدب شعرا ونثرا ، فنون الكتابة والتعبير ، تاريخ الأدب والوظيفة النحوية . بهدف أن يرتبط الطلبة بالتراث والحضارة الإنسانيّة والعربيّة، ويتعزّز في نفوسهم حب العطاء والانتماء، وتنمو لديهم مهارات التفكير الناقد والإبداعيّ، وليتعرّف الطلبة إلى علوم اللّغة المختلفة، والعصور الأدبيّة وأبرز أعلامها وفنونها، وتتطور لديهم المهارات المتعدّدة في القراءة، والاستماع، والحديث الشفويّ، وليتزوّدوا بثروة لغويّة تغني ملكة التعبير الشفويّ والكتابيّ، ليقبلوا في النهاية على القراءة الذاتيّة من خلال العديد من الأعمال الأدبيّة العربيّة والعالميّة التي ستتاح لهم في المواد الاختيارية التي تعتمد على هذه المادة.
الأدب العربيّ والدراسات الثقافيّة: المستوى العالي (عربي 610)
هذه المادّة مصممّة للطلبة المتميّزين في اللّغة العربيّة – ممّن أنهوا مادّة الأجناس الأدبيّة : المستوى العادي والمستوى العالي- وذوي المهارات الأدبيّة واللغويّة العالية، والذين أظهروا الحافز الضروري والانضباط الذاتي، والقدرة والاستعداد الأكاديمي لدراسة المتطلبات الخاصّة بالتقدّم للامتحان الدوليّ (GCE Advanced Level Arabic exam) الذي يُعدّ مكمّلا لمتطلبات معادلة الثانوية العامّة الأردنيّة، وتهدف هذه المادّة إلى تنمية التفكير النقديّ، ومحاولة استيعاب الأبعاد الفنيّة والفكريّة للأدب المختلف، وتحفيز مهارات الكتابة لتمكينهم من كتابة المقالات النقدية، والتحليلّية والإقناعيّة، والاستجابة الشعريّة والقصصيّة، وتلبية مواهبهم وصقلها. كل هذا يستلزم إنشاء روابط عاطفيّة بين الطلبة والأعمال الأدبيّة ، من خلال دراسة الأنواع العربيّة المختلفة، والقضايا الثقافيّة المعاصرة، والأعمال الأدبية المعاصرة، بتعمق أكبر وبتحليل أكثر عمقًا ، من خلال تفعيل مهارات البحث والاستكشاف، والتحليل والعرض، ونقاشات الهاركنس حول مختلف القضايا، وتقبّل وجهات النّظر المختلفة.
المرأة بين الشرق والغرب: قضايا ودراسات نظريّة وتطبيقيّة (عربيّ 652)
إنّ المرأة ليست بمعزل عن المتغيرات الّتي يشهدها العالم اليوم، وعليه فإنّ دراسة المرأة وأوضاعها وقضاياها عبر التّاريخ بدءًا من العصور القديمة وصولًا إلى العصر الحديث والمعاصر يمثّل جزءًا أساسيًّا من دراسة قضايا إنسانيّة وعالميّة. وعليه تسعى هذه المادّة إلى تشجيع الطّلبة على دراسة أوضاع النساء وقضاياهنّ وما يرتبط بها من إشكاليات ذات أبعاد سياسيّة واقتصاديّة واجتماعيّة وجندريّة بين العالمين العربي والشرق أوسطي بالإضافة إلى العالم الغربيّ، وذلك في بعدين: الأوّل نظريّ يهدف إلى منح الطّلبة نظرة تفصيليّة في قضايا المرأة عبر العصور المختلفة، أمّا الثاني فيهدف إلى تشجيع الطّلبة على الاطّلاع على نماذج أدبيّة تتناول قضايا المرأة في إطار معالجتها لقضايا إنسانيّة وعالميّة، وقد اختيرت هذه الأعمال الأدبيّة على نحو يراعي التنوّع الثقافيّ والأدبيّ والجغرافيّ والزمنيّ والجندريّ. تعتمد هذه المادّة على الحلقات النقاشيّة والأوراق البحثيّة وتهدف إلى إكساب الطلاب والطالبات مهارات تحليليّة ونقديّة تمكنّهم (هنّ) من التّعامل مع الأدب بوصفه تجليًّا لأفكار الإنسان وهمومه وقضاياه، وبوصفه نتاجًا لا ينفصل عن الواقع المُعاش.
الرّوايات التاريخيّة "أدب السجون أنموذجًا" (عربيّ 654)
تشكل الأحداث التاريخيّة، والتّجارب الإنسانيّة، واللّحظات التي شكّلت منعطفاً مهمّاً في تاريخ الأمم والشّعوب - مصدر إلهام لكثير من الكتاب الذين تركوا موروثًا لا مجال في تجاوزه والتعمّق فيه، فيدرس الطلبة الإطار التّاريخيّ الّذي ألهم الكتاب لكتابة هذه الأعمال الأدبيّة، فعمد المساق إلى بيان قدرة الوقائع التّاريخيّة في نقل الواقع بتجاربه ومعطياته، وملامسته من خلال تذوّق قصص السجون والروايات من جانب آخر، وبذلك أبرزت الرّوابط المختلفة بين الأدب والتّاريخ في دراسةٍ تحليليّةٍ للعديد من الكتابات الأدبية التي عبرت عن واقع السجون وتجربتها المريرة، ويتقاطع هذا المساق في المساحة الزمانية والمكانية ما بين الأدب العربي والغربي، إذ يغطي مختارات من القرآن الكريم "قصة يوسف"، والروايات الصوفية من أعمال الحلاج، وشعر أسرى الحرب: الكلاسيكي، والعصور الوسطى، والحديث. كما يدرس الطلبة الأعمال الحديثة لبعض الكُتاب العرب الذين قضوا برهة من الزمن في السجون. وفي الأدب الغربي يدرس الطلبة مقتطفات من كتابات نيلسون مانديلا ولوثر كينج ومالكوم أكس، بالإضافة إلى شذرات من كتابات دوستوفيسكي. وفي نهاية المساق يتوج الطلبة دراستهم بالاطلاع على أدب المقاومة ومحاكاته من خلال نتاجات تمثل بعض الأجناس الأدبية الإبداعية.
WLA 101: Arabic as a Foreign Language 1A
This course is designed for students with no background in Arabic. It is a beginning language course that focuses on learning the alphabet and developing the ability to communicate in Arabic through cultural themes and authentic situations. Students learn to read, write, listen and speak Arabic through a variety of activity assignments.
Note: Grades 7 and 8
WLA 102: Arabic as a Foreign Language 2B
This course develops the ability of students to communicate in Arabic at an elementary level in the skill areas of listening, speaking, reading and writing. Students also acquire the ability to communicate in Arabic through the consideration of cultural themes, language functions and authentic situations in addition to applying grammatical structures to support their level of proficiency.
Note: Grades 7 and 8
WLA 301: Elementary Arabic I
Students are introduced to Arabic language and the culture of the Middle East in a course that stresses progressive acquisition of effective communication skills in both the written and spoken language (fus-ha and aamiya). In this level, students learn the alphabet, essential grammar rules and level-appropriate words to build the necessary vocabulary in order to carry out basic conversations. Students then begin learning how to produce short conversations related to everyday situations. Emphasis is placed on learning phonetics and proper pronunciation of words, in addition to rudimentary cultural connotations essential for spoken dialogues.
Note: This program caters for non-native speakers of Arabic and to heritage speakers who have difficulties in reading, writing and expressing themselves in Arabic. Three levels are offered to attend to the needs of students at different stages. Through written and oral placement tests, student levels are assigned upon admission to the school.
WLA 401: Elementary Arabic II
Students are exposed to longer conversational texts and are familiarized with more detailed grammar rules. During this stage, students are introduced to short and guided writing, acting and role playing. Students are also expected to write short descriptive paragraphs. They will be able to demonstrate an understanding of the use of the language in its cultural context, as well as to handle simple daily life situations that they may encounter. Students will be able to hold lengthier dialogues on important subjects, especially daily necessities and needs.
Note: This program caters for non-native speakers of Arabic and to heritage speakers who have difficulties in reading, writing and expressing themselves in Arabic. Three levels are offered to attend to the needs of students at different stages. Through written and oral placement tests, student levels are assigned upon admission to the school.
WLA 402: Elementary Arabic III
Students are exposed to more complicated sentence structures. The highlight in this level is placed on the functional learning of the language, in which speaking takes place within more detailed life situations. Students will be able to reason and support opinions especially on topics related to culture and tradition. They will also be engaged in conversations, provide and obtain information, and express ideas and feelings effectively. Moreover, students attain the ability to write extended paragraphs while expanding on the base of vocabulary initiated in Elementary I and II.
Note: This program caters for non-native speakers of Arabic and to heritage speakers who have difficulties in reading, writing and expressing themselves in Arabic. Three levels are offered to attend to the needs of students at different stages. Through written and oral placement tests, student levels are assigned upon admission to the school.
WLA 403: Colloquial Arabic
This colloquial Arabic course focuses on teaching the Jordanian Arabic dialect which is easily understood throughout the Levant region (Jordan, Syria, Lebanon, and Palestine). Unlike Modern Standard Arabic, this course focuses on practical conversational skills, everyday vocabulary, and cultural nuances specific to the Levant region, with the aim of enabling learners to communicate effectively in real-life situations in the Levant.
Notes:
- This course is designed for AY students who are new to the Arabic language, or who have only a cursory familiarity with the language
CRLA-English
- ENG 101: Reading and Writing Workshop 7
- ENG 201: Reading and Writing Workshop 8
- ENG 301: English Language and Composition 1
- ENG 302: English Language and Composition 2
- ENG 303: Introduction to English Literary Genres
- ENG 350: Accelerated Introduction to English Literary Genres
- ENG 403: Arabic Literature in a Global Context
- ENG 450: Accelerated Arabic Literature in a Global Context
- ENG 501 and 502: English Composition and Analytical Reading 1 and 2
- ENG 601: Analyzing the World through Literature
- ENG 701: Advanced Studies in the Art of Argumentation
- ENG 711: Advanced Studies in Provocative Voices in Literature
ENG 101: Reading and Writing Workshop 7
Seventh graders form an authentic community of readers and writers with a goal of transforming middle schoolers into self-identified authors and book lovers. The emphases in this course are agency, choice, fluency and volume. Students are challenged to read more than 25 books of their own choosing in the year at a minimum and to write more than they have ever produced before using an in-class system of checklists, notebooks and portfolios. In addition, they study titles as a whole class. The reading and writing workshop approach lends students ample choice and real reasons to explore subjects that matter to them as individuals. They learn to read like writers and to make purposeful, reflective decisions across a complete writing process that includes playing the role of professional editors. Students receive regular, one-on-one feedback from the teacher through conferences and comments.
ENG 201: Reading and Writing Workshop 8
Eighth graders build on the previous year’s volume of reading and writing, adding greater confidence, skill development, and sentence mastery. The emphases remain agency, choice, fluency and volume, but students are encouraged to attempt literary classics and to develop a personal writing style, so they leave more than prepared to handle the reading and writing load when they enter the Upper School. In addition to reading more than 25 books in the year independently, students begin to analyze and read complex texts as a whole class. Harkness discussions and book clubs develop student habits and a community of literary scholars. The reading and writing workshop approach continues to provide ample individual choice at the same time there is a greater emphasis on expository writing, leading to a multi-page personal essay in the winter term. Students continue to receive regular, one-on-one feedback from the teacher through conferences and comments.
ENG 301: English Language and Composition 1
A supplement to the regular English course of study, this individualized course helps English language learners improve their reading and writing skills and learn the habits of mind and work to succeed in a rigorous academic environment. Students learn to read and understand texts, make logical inferences, develop new vocabulary, and practice rhetorical patterns they can use to structure their writing. This course is useful not only for supporting success in students’ English class but for academic success in all courses.
ENG 302: English Language and Composition 2
A supplement to the regular English course of study, this individualized course helps English language learners write coherent and logical academic English. Students practice writing as a process, with frequent instructor feedback at every stage and frequent writing workshops designed to build a supportive community of writers. Significant class time is also dedicated to improving reading comprehension, expanding academic vocabulary, and reviewing the fundamental rules of grammar. This course is useful not only for supporting success in students’ English class but for academic success in all courses.
ENG 303: Introduction to English Literary Genres
Ninth graders at King's Academy step into the Upper School and join an inquisitive, dynamic and formative literary community. As readers, they analyze literary conventions and devices in a variety of genres — poems, stories, novels, plays and essays — to inform their own projects as writers, developing greater confidence, expression and stamina. Moreover, students engage in the writing process during which they work intimately with generating their own ideas and with honing their authentic voices. Organized thematically, the reading curriculum provides students with both choice and rigor, utilizing a combination of whole-class and independent texts. The goal is for students to become avid readers for life. In addition, students review the fundamentals of English grammar and syntax and expand their vocabularies to enhance their reading and sense of diction, building a toolbox for reading and writing mastery.
ENG 350: Accelerated Introduction to English Literary Genres
Accelerated English courses in grades 9 and 10 are designed for students who have demonstrated the motivation, self-discipline, ability and academic readiness to read and explore more difficult texts in greater depth and complexity, as well as to meet more challenging expectations in their written work.
ENG 403: Arabic Literature in a Global Context
This 10th grade course familiarizes students with trends and developments in Arabic literature over the late 19th, 20th and early 21st centuries. Students practice close reading with Arabic literature in translation and with texts by Arab writers written in English. To facilitate discussions in a global context, the study of Arab writers is supported by translations and texts from other cultures. One major focus of the course is for students to develop the ability to criticize texts and to structure their arguments in analytic essays, which helps them understand and interact with political, social and economic issues in the Arab world. Texts may include, but are not limited to Ghassan Kanafani’s Men in the Sun and Returning to Haifa, Hisham Matar’s In the Country of Men, and Sa’adallah Wannous’s The King’s Elephant and/or Glass Café. In addition to these works, students study poetry by writers such as Mahmoud Darwish, Ahmed Shauqi, and Nizar Qabbani.
ENG 450: Accelerated Arabic Literature in a Global Context
Accelerated English courses in grades 9 and 10 are designed for students who have demonstrated sufficient motivation, self-discipline, ability and academic readiness to read and explore more difficult texts in greater depth and complexity, and to meet more challenging expectations in their written work.
ENG 501 and 502: English Composition and Analytical Reading 1 and 2
These courses help students master the rigorous academic writing expected in upper-level courses, in preparation for college and for lifelong citizenship. They use a personalized approach to learning wherein students set and meet their own reading and writing goals with guidance from the instructor. General goals include mastering conventions of the English language, increasing vocabulary, learning effective rhetorical techniques, improving essay organization, and developing an authorial voice. Through Harkness discussions, active analytical reading of a variety of thought-provoking non-fiction and fictional works, and practice with research skills, students get ready for the demands of college-level inquiry in any discipline. Students are also encouraged to see their writing development in the context of their global citizenship and personal growth. As such, they are encouraged to think critically, inquire about the world around them, analyze the arguments they encounter, and use their skills to create solutions to the problems these arguments underlie.
ENG 601: Analyzing the World through Literature
In this course, students advance the essential skills of analytical reading, critical thinking, writing and speaking by engaging with various genres, including novels, short fiction, poetry, essays and plays. Students participate constructively in a collaborative community of learners, deepening and sharing their understanding of literature. Reading, discussing, and writing about literature critically and imaginatively, students develop facility in interpreting and applying rhetorical devices and an awareness of how different kinds of literature achieve their purposes and produce their effects. Students also explore the world and experience depicted in the literature as well as the context in which it was composed, finally relating their literary experiences to their personal lives. A variety of writing assignments allows students to better understand the principles of composition in several forms and gives them practice in uniting expression with purpose, which enriches their appreciation of the writers they read. Writing analytical essays about literature and other topics is crucial for their academic success and a fuller understanding of themselves and their world; but composing persuasive arguments on real-world issues, creative writing exercises, personal essays, and research-based synthesis essays will also make students more versatile and college-ready. Importantly, in all their writing for the course, self-expression and authenticity of voice is prized. Through review of English grammar, reflection on their learning, and greater awareness of the writing process, students will gain confidence and competence. Representative texts may include, but are not limited to: F. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby, Mary Shelley, Frankenstein, Chinua Achebe, Things Fall Apart, and Shakespeare, Macbeth.
ENG 701: Advanced Studies in the Art of Argumentation
We live in the age of argument — the angry, illogical, forceful negation of language and meaning — but this course teaches and celebrates the art of argumentation, the skillful exercise of rhetoric as an avenue to inquiry. With that goal in mind, students develop the reading, writing and thinking skills necessary to meet the challenge of the Advanced Placement examination in Language and Composition, which asks students to demonstrate a deep understanding of the principles and elements of rhetoric and language in order to pursue meaning. Students are challenged to read sophisticated nonfiction from many disciplines and to write in many modes for a variety of audiences and purposes. In their quest for excellence, students should strive to rigorously expand their vocabulary and improve their proficiency in clear, correct, persuasive expression that follows the rules of English grammar. Students must sit for the AP Language and Composition exam in May.
Prerequisites: Requires approval of the department head
ENG 711: Advanced Studies in Provocative Voices in Literature
The course title — Provocative Voices in Literature — has not been chosen lightly; students should expect to be startled, amused, comforted and afflicted as the texts they encounter will challenge some certainties they have about themselves or their world, even as the authors celebrate the dignity of all humans. In this college-level course, students read literature from several genres and from different periods, ranging from classic and contemporary American and British texts to translations from a variety of cultures. They respond to the literature in discussion and in writing. Authentic engagement demands close reading, that is, the slow, careful examination of the literal, metaphoric and symbolic meanings of each text as it pertains to the culture from which it originates and to the immediate, contemporary culture of the student. Students write both analytical essays and creative pieces, but always with the intention of deepening their comprehension of the craft and the magic of literature. The expectations for writing efforts are high: accomplished students compose sophisticated, well-organized arguments while demonstrating a command of diction and a recognition of what it means to write with style. Finally, students must sit for the AP Literature and Composition exam in May.
Prerequisites: Requires approval of the department head
Senior Electives
The following elective courses are offered to seniors only and must be taken as paired one-semester classes in a sequence. In place of electives, qualified seniors may also take Advanced Studies in the Art of Argumentation or Advanced Studies in Provocative Voices in Literature as AP-designated courses.
Pairing 1:
ENG 611: Historical Fiction
In this course, students explore the relationship between the complementary and intersecting disciplines of literature and history. By reading historical fiction alongside historical documents, students explore the historical framework that inspires and inhabits many great works of literature. They also analyze the constructed and literary nature of historical narrative itself. Furthermore, students investigate the dangers and the value of historical fiction: its ability to distort the historical record as well as its ability to transcend it by capturing the essence of human involvement in history in ways that nonfiction accounts cannot. Participants also explore the way that reading historical fiction functions as a projection of contemporary concerns, helping us to learn about ourselves, our time, and even our future.
ENG 612: The Art of Poetry
This course introduces students to the close reading, study and appreciation of poetry through the ages, connecting it to its ancient origins and contemporary expressions in spoken word and song. The course studies the poet as aesthetic rebel and political revolutionary (in Romanticism, Modernism, and the school of “free” verse initiated by Walt Whitman), the poet as playwright (exploring poetry’s relationship to politics and leadership), and the poet as singer-songwriter. Units of inquiry examine poetry’s relationship to other art forms (painting and prose fiction), social-science disciplines (psychology) and modern movements (environmentalism). Students are required to complete weekly reading journals, write their own poems in imitation of ancient and modern masters, and memorize a small play list of favorite poems.
Pairing 2:
ENG 613: Science Fiction, Fantasy, and Dystopia
Speculative fiction — a term that usually includes science fiction, fantasy, utopian and dystopian writing, horror, and stories of the supernatural — has for centuries allowed writers and readers to escape reality. But speculative fiction simultaneously gives us the tools to imagine a different — and perhaps better — future, both for ourselves and for those who will come after us. Students in this course read and write different kinds of speculative fiction and consider what these fantastical stories can teach us about the realities of human nature and about our evolution as individuals and as a species.
Students also consider the wide range of ethical and philosophical problems posed by this body of literature, including questions about the nature of truth and knowledge, power, science, colonialism and capitalism, free will, cultural differences and human identity.
ENG 614: The Art of the Essay
The verb “essay” means to “attempt” or to “test” something. This surprising etymology explains the open-ended nature of the essay — an essay is simply an attempt to say something, or to test an idea by putting it in writing. In this course, students build on what they have already learned about essay writing and develop new ways to articulate their ideas about a variety of topics more artfully and forcefully. These “attempts” take many forms: students write personal and narrative essays, as well as essays that explain, persuade, explore and entertain. They write traditional academic essays as well as more creative and experimental ones. They draw from their own experiences and learn how to respond to the ideas of others. Models and workshops help students develop their writerly authority and their authorial voice.