Communication, Rhetoric and the Literary Arts (CRLA)
It is the aim of the Department of Communication, Rhetoric, and the Literary Arts (CRLA) to develop students' ability to use and appreciate the Arabic and English languages, both orally and in written discourse, to cultivate their facility for verbal analysis and persuasive writing, and to introduce them to the major forms of literary expression. During their years at King's Academy, students progress systematically towards these goals. In addition to regular writing tasks, they participate in discussions and presentations to learn how to express themselves confidently before an audience and prepare them for a life of cultural interactions, academic pursuits, political and social engagement. Students extend their knowledge of the grammatical and literary complexities of language as well as its development, structure and beauty. Students study both Arabic and English in separate, year-long courses for four years, respectively.
Because King’s Academy attracts and welcomes students from around the world for whom English is a second or third language, the CRLA department seeks to ensure all students entering the school have the opportunity to receive additional support as needed. The regular English program is supplemented with an additional series of English courses in the English Language and Composition program, which students may be required to take before embarking on the study of a third language. Similarly, students with limited exposure to the Arabic language who need to develop a firmer grounding in the fundamentals of Arabic are required to enroll in an intermediate program offered at three levels before joining the regular Arabic language and literature program.
CRLA-Arabic
- ورشة القراءة والكتابة العربيّة 1 (عربيّ 101)
- ورشة القراءة والكتابة العربيّة 2 (عربيّ 151)
- ورشة القراءة والكتابة العربيّة 3 (عربيّ 201)
- عربي ّ - المتوسط 1 (عربي 301)
- عربي ّ - المتوسط 2 (عربي 302)
- عربي ّ - المتوسط 3 (عربي 303)
- مقدمة في الأجناس الأدبيّة العربيّة (عربي 304)
- مقدّمة في الأجناس الأدبيّة العربيّة (اللّغة والأدب 1) : المستوى المتقدم (عربيّ 350)
- التذوّق الأدبيّ (عربيّ 401)
- التذوق الأدبي :المستوى المتقدم (عربيّ 450)
- عربي - التحليل الأدبيّ والكتابة (عربيّ 500)
- الأدب العربيّ والدراسات الثقافيّة: المستوى العالي (عربي 610)
- دراسات في اللغة والأدب: (عربيّ 651)
- المرأة في الأدب العربيّ (عربيّ 652)
- الأدب العالميّ المُترجم العربيّة (عربيّ 653)
- الرّوايات التاريخيّة العربيّة (عربيّ 654)
- الأفلام الروائيّة العربيّة (عربيّ 655)
ورشة القراءة والكتابة العربيّة 1 (عربيّ 101)
يهدف هذا المستوى إلى التركيز بشكل تأسيسي على مهارات اللغة الأربعة ، بهدف تمكين الطلبة من ممارسة نشاطات المحادثة والكتابة باستخدام مفردات وظيفية ، وإلى فهم اللغة المكتوبة والمنطوقة وتفسيرها في مجموعة متعدّدة من السياقات الحياتية، وإلى تبادل الآراء وعقد مناقشات مناسبة للمستوى اللغوي والثقافي لديهم، ويكتسبون الثقة اللغوية للتعبير عن أفكارهم وآرائهم. ويدرس الطلبة نصوصا تناسب مستواهم الثقافي، ونصوص استماع تدعم ذلك الأداء؛ لجعلهم قادرين على فهم الأفكار الرّئيسة وترجمتها إلى فقرة ضمن معايير الكتابة المحددة لهذا المستوى. ويدعم كل ما سبق تطبيقات نحويّة وإملائيّة بأسلوبٍ حديث، وبطريقة وظيفية شائقة.
ورشة القراءة والكتابة العربيّة 2 (عربيّ 151)
يهدف هذا المستوى إلى تطوير مهارات اللغة الأربعة لدى الطلبة، وتعزيز قدراتهم القرائية في الفهم والاستيعاب، لبناء مهارات كتابية تعبر عن مستوى ثقافتهم، إذ يتوقع من الطلبة أن يقرؤوا عددا من النصوص الأدبية على اختلاف أجناسها، بهدف تحليلها والوقوف على أهم أساليب الكتابة والتعبير الأدبي التي تناسب قدراتهم اللغوية، كما يُنتظر من الطلبة أن يطبقوا مهارات القراءة والتحليل على كتاب ( رحلة كريم الدين ) الذي يرافق مسيرتهم اللغوية طيلة العام الدراسي. ترافق ورشات القراءة نشاطات شفهية وكتابية متعددة كحلقات التحليل الأدبي، وتتبع البناء السردي لأحداث القصص التي يضمها هذا الكتاب. أما في ورشات الكتابة، فيستمرّ الطلبة باكتشاف الأساليب التي يعتمد عليها الكُتّاب عند إنتاج أعمالهم الكتابيّة، ويدعم ورشات القراءة والكتابة تطبيقات نحويّة وإملائيّة بأسلوبٍ حديث، وبطريقة وظيفية شائقة.
ورشة القراءة والكتابة العربيّة 3 (عربيّ 201)
يهدف هذا المستوى إلى تطوير مهارات اللغة الأربعة لدى الطلبة، وتعزيز قدراتهم كقرّاء مستقلين لبناء مهارات كتابية تعبر عن مستوى ثقافتهم، إذ يتوقع من الطلبة أن يقرؤوا عددا من الكتب خلال السنة، كما يتوقع منهم أن يكونوا قادرين على التنويع في الكتب التي يُقدمون على قراءتها من حيث اختيار أجناس أدبية مختلفة، تنفتح على ثقافات متنوعة لتصل إلى الأدب المترجم. كما يُنتظر من الطلبة أن يرتقوا بمستويات الكتب التي يقرؤونها حتى يتحدّوا قدراتهم بهدف تطويرها. ترافق ورشات القراءة نشاطات شفهية وكتابية متعددة كالحديث عن الكتاب ونادي الكتاب. أما في ورشات الكتابة، فيستمرّ الطلبة باكتشاف الأساليب التي يعتمد عليها الكُتّاب عند إنتاج أعمالهم الكتابيّة، كما يختبر الطلبة أنواعًا جديدة من الكتابة تتحدّى قدراتهم وتسعى لتطويرها، ويرافق ورشات الكتابة والقراءة في هذه المادّة تحليل بعض الأعمال الأدبية ومناقشتها ومحاكمتها بناء على معايير التحليل النقدي والكتابة الأدبية. ويدعم ورشات القراءة والكتابة تطبيقات نحويّة وإملائيّة بأسلوبٍ حديث، وبطريقة وظيفية شائقة.
عربي ّ - المتوسط 1 (عربي 301)
يهدف هذا المستوى إلى تمكين الطلبة من دمج نشاطات المحادثة والكتابة باستخدام مفردات متنوّعة، وإلى فهم اللغة المكتوبة والمنطوقة وتفسيرها في مجموعة متعدّدة من الموضوعات، وإلى تبادل الآراء وعقد مناقشات مطابقة لمستوياتهم، ويحصل الطلبة في هذه المادّة على مستوى متقدم من الكفاءة في الاستماع والتحدث والقراءة والكتابة باستخدام الهيكل اللغويّ الصحيح. ويكتسبون الثقة في التعبير عن الأفكار والآراء بلغة عربية مناسبة. ويتعرض الطلبة لنصوص ميسّرة من مختلف الأنواع الأدبيّة، ونصوص استماع من الحياة المعاصرة. وسيمكنهم ذلك من البدء في فهم الأدب وتحليله. كما أنّهم يصبحون قادرين على فهم الأفكار الرّئيسة وكتابة الملخصات والمقالات الوصفية.
عربي ّ - المتوسط 2 (عربي 302)
يدرس الطلبة في هذا المستوى نصوصاً أدبيّة من الشّعر والنّصوص الصوتيّة والتلفزيونيّة، والنّصوص المطبوعة والإلكترونيّة، والقصص القصيرة والمقالات الموضوعيّة، ويعمل الطلبة على تحليل تلك النّصوص بشكل مكثّف، والتحدّث عنها بثقة لفترات زمنية طويلة. وسيتعرف الطلاب أيضًا إلى القواعد النّحويّة لفهم علاقة الكلمات في النّص بشكل أفضل، بالإضافة إلى ذلك يبحث الطلبة في موضوعات تاريخيّة حول التراث والتقاليد والنزاعات الإقليميّة في الشرق الأوسط، التي تتّسم بأهمية كبيرة للوصول إلى صورة أكمل وأكبر لظروف المنطقة، ويستطيع الطلبة في هذا المستوى التعبير عن أفكارهم وآرائهم باستخدام السّياقات اللغويّة المناسبة في كتابات المقالات الخاصّة بهم.
عربي ّ - المتوسط 3 (عربي 303)
يعمل الطلبة في هذا المستوى على دراسة نصوص من الأدب الكلاسيكيّ، والاستماع إلى نصوص صوتيّة تتلاءم ومستوياتهم اللّغويّة، وسيتعلمون كيفية بناء الأفكار والحجج المتعلقة بهذه النّصوص. وسيعمد الطلبة إلى تطوير مهارات التحدّث والكتابة لديهم لفهم الموضوعات التي تتم مناقشتها داخل المجتمع الفكريّ. بالإضافة إلى ذلك، سيتمكن الطلبة من كتابة مقالات متنوعة باستخدام مفردات أكثر تطوراً، بالإضافة إلى مناقشتها مع زملائهم. وسيكونون قادرين على إنتاج عروض تقديمية إعلامية منوّعة حول موضوعات مختلفة.
مقدمة في الأجناس الأدبيّة العربيّة (عربي 304)
يدرس الطلبة في هذه المادة مختارات من الأدب العربيّ تمثّل عدداً من الأجناس الأدبيّة: كالشّعر والقصّة والرسالة والسّيرة عبر العصور الأدبيّة المختلفة في محاور عدّة، ليتعرفوا العناصر الفنيّة لهذه الأجناس الأدبيّة، وربطها بالواقع اليوميّ الذي يعيشونه، وليزداد مذخورهم اللّغويّ من المفردات والتّراكيب والصّور والأخيلة. مع التركيز على دراسة البيئة الأدبيّة في العصر الجاهليّ من خلال دراسة " المعلّقات " وما أحيط بها من أفكار ونظريات، وأبرز شعراء هذا العصر وأدبائه. كما يحلّل الطلبة قصّة " العاقر" لميخائيل نعيمة، ومسرحية "النّمر في اليوم العاشر" لزكريا تامر، وسيرة حياة: "الأميرة وبنت الريح" من تأليف ستيج جريج. وتعمل هذه المادّة على تطوير مهارات الطّلبة الكتابيّة في مجالات الخاطرة والمقالة الموضوعيّة والتحليليّة، ويدعم ذلك تطبيقات – من خلال النّص – على موضوعات إملائيّة مثل : كتابة الهمزة ، وعلامات الترقيم ، والألف اللّينّة ، وموضوعات نحويّة في بابي : المرفوعات والمجرور.
مقدّمة في الأجناس الأدبيّة العربيّة (اللّغة والأدب 1) : المستوى المتقدم (عربيّ 350)
يدرس الطلبة المتميّزون من الصف التاسع في هذه المادة مختارات من الأدب العربيّ تمثّل عدداً من الأجناس الأدبية: كالشّعر والقصّة والرسالة والسّيرة عبر العصور الأدبيّة المختلفة في محاور عدّة، ليتعرفوا العناصر الفنيّة لهذه الأجناس الأدبيّة، مع ربطها بالواقع اليوميّ الذي يعيشونه، وليزداد مذخورهم اللّغويّ من المفردات والتراكيب والصّور والأخيلة، والتركيز على دراسة البيئة الأدبيّة في العصر الجاهلي من خلال دراسة " المعلّقات " وما أحيط بها من أفكار ونظريات، وأبرز شعراء هذا العصر وأدبائه. وفي العصر الأموي يدرسون " ظاهرة الغزل العذريّ"، والكتاب البارزين في هذه الحقبة، بالإضافة إلى قضايا النّقد الأدبيّ في كلا العصرين. كما يحلّل الطلبة ثلاثة أعمال أدبية معاصرة: رواية إبراهيم نصر الله: أعراس آمنة ، رواية أنعام كجه جي: طشاري، ومسرحيّة رأس المملوك جابر من قبل سعد الله ونوس ، التي تتوّج بأداء مسرحي يتقمّص الطلبة شخصيات أبطالها. وتعمل هذه المادّة على تطوير مهارات الطلبة الكتابيّة في مجالات الخاطرة والقصّة والمقالة الموضوعيّة والتحليليّة والاستجابة الأدبيّة، ويدعم ذلك تطبيقات – من خلال النّص – على موضوعات إملائيّة مثل : كتابة الهمزة ، وعلامات الترقيم ، والألف اللّينّة ، وموضوعات نحويّة في أبواب : المرفوعات والمنصوبات والمجرورات، بالإضافة إلى بعض البحور العروضيّة.
التذوّق الأدبيّ (عربيّ 401)
تعمل هذه المادّة على تنمية مهارات الطّلبة في التحليل الأدبيّ والنّقد وتّذوق الأدب، والوقوف على الأبعاد الفكريّة والفنيّة للأعمال الأدبيّة التي تمثّل عدداً من الألوان الأدبيّة الجديدة مثل الحكم، والأمثال العربيّة، والمقالة الأدبيّة الفلسفيّة، بالإضافة إلى الشّعر والقصّة والرسالة. والتركيز على دراسة البيئة الأدبيّة في العصر الأمويّ من خلال دراسة " شعر الغزل العذري " و" النقائض "، وأبرز شعراء هذا العصر وأدبائه، كما يحلّل الطّلبة ثلاثة أعمال أدبية معاصرة: رواية يوسف القعيد" الحرب في برّ مصر"، ومسرحية محمد الماغوط "المهرج"، والمجموعة القصصيّة" أبو بطة" لميخائيل نعيمة. وتعمل هذه المادّة على تطوير مهارات الطلبة الكتابيّة في مجالات المقالات الإقناعيّة والموضوعيّة، والاستجابة الأدبيّة والقصّة، ويدعم ذلك تطبيقات – من خلال النّص – على موضوعات إملائيّة مثل : كتابة الهمزة ، وعلامات التّرقيم ، والألف اللّينّة ، وموضوعات نحويّة في باب " المنصوبات".
التذوق الأدبي :المستوى المتقدم (عربيّ 450)
يدرس الطلبة المتميزون لغويا هذه المادة وبصورة عميقة مجموعة من النصوص والأعمال الأدبية من فترات زمنية متباعدة، وبأساليب وأنواع أدبية متفاوتة ، بهدف تطوير قدرة الطلبة على التواصل الشفهيّ والكتابيّ، وكذلك لتطوير قدرة الطلبة على فهم التقنيات المستخدمة في النقد الأدبي، وتشكيل الأحكام الأدبية المستقلة، ومساندة تلك الأحكام. مع التركيز على دراسة الأدب في العصر العباسي، وعصر الدول المتتابعة، والعصر الحديث. كما يحلل الطلبة في هذه المادة أعمالًا أدبية تتمثل بروايتين ومسرحية ومجموعة قصصية قصيرة وسيرة غيرية، كما تهدف هذه المادة إلى تنمية مهارات الكتابة، والتعبير الشفوي، والمشاهدة والاستماع، في حين سيتم تناول القضايا اللغوية من خلال التطبيقات السياقية التي تتناسب والمهارات اللغوية المناسبة لمستوى طلبه هذا الصف. أضف إلى ذلك كله دراسة العروض لتشجيع الطلبة على كتابه الشعر الصحيح الموزون.
عربي - التحليل الأدبيّ والكتابة (عربيّ 500)
يدرس الطّلبة في هذه المادّة عناصر الأجناس الأدبيّة المختلفة؛ بهدف صقل مهاراتهم التحليليّة والنّقديّة، كما تهدف هذه المادّة إلى تطوير مهارات الطلبة الكتابيّة في الأنواع الأدبيّة المختلفة، من حيث ترتيب الجمل وتماسكها، وطريقة عرض الموضوع، من خلال كتابة مقالات تحليليّة وإقناعيّة واستجابات أدبيّة متعدّدة، وغيرها من الفنون الكتابيّة، ويبرز التركيز على المهارات اللّغوية من خلال سياق النّصوص والأعمال الأدبيّة، وسيتمّ دراسة القضايا اللّغويّة والنّحويّة اعتماداً على الاحتياجات التي تظهر في الأعمال الكتابيّة، حتى تقوم هذه المادّة بإعداد بعض الطلبة للالتحاق بأحدى موادّ " الحلقات الأدبيّة " المطروحة في القسم.
الأدب العربيّ والدراسات الثقافيّة: المستوى العالي (عربي 610)
هذه المادّة مصممّة للطلبة المتميّزين في اللّغة العربيّة – ممّن أنهوا مادّة الأجناس الأدبيّة : المستوى العادي والمستوى العالي- وذوي المهارات الأدبيّة واللغويّة العالية، والذين أظهروا الحافز الضروري والانضباط الذاتي، والقدرة والاستعداد الأكاديمي لدراسة المتطلبات الخاصّة بالتقدّم للامتحان الدوليّ (GCE Advanced Level Arabic exam) الذي يُعدّ مكمّلا لمتطلبات معادلة الثانوية العامّة الأردنيّة، وتهدف هذه المادّة إلى تنمية التفكير النقديّ، ومحاولة استيعاب الأبعاد الفنيّة والفكريّة للأدب المختلف، وتحفيز مهارات الكتابة لتمكينهم من كتابة المقالات النقدية، والتحليلّية والإقناعيّة، والاستجابة الشعريّة والقصصيّة، وتلبية مواهبهم وصقلها. كل هذا يستلزم إنشاء روابط عاطفيّة بين الطلبة والأعمال الأدبيّة ، من خلال دراسة الأنواع العربيّة المختلفة، والقضايا الثقافيّة المعاصرة، والأعمال الأدبية المعاصرة، بتعمق أكبر وبتحليل أكثر عمقًا ، من خلال تفعيل مهارات البحث والاستكشاف، والتحليل والعرض، ونقاشات الهاركنس حول مختلف القضايا، وتقبّل وجهات النّظر المختلفة.
دراسات في اللغة والأدب: (عربيّ 651)
يدرس الطّلبة في هذه المادّة عناصر الأجناس الأدبيّة المختلفة بطريقة تخصصية معمقة بالتزامن مع المهارات اللغوية التطبيقية التي تخدم مهارات البحث والتحليل والكتابة الإبداعية؛ تنقسم هذه المادة إلى أربع وحدات رئيسية هي : فنون الأدب شعرا ونثرا ، فنون الكتابة والتعبير ، تاريخ الأدب والوظيفة النحوية . بهدف أن يرتبط الطلبة بالتراث والحضارة الإنسانيّة والعربيّة، ويتعزّز في نفوسهم حب العطاء والانتماء، وتنمو لديهم مهارات التفكير الناقد والإبداعيّ، وليتعرّف الطلبة إلى علوم اللّغة المختلفة، والعصور الأدبيّة وأبرز أعلامها وفنونها، وتتطور لديهم المهارات المتعدّدة في القراءة، والاستماع، والحديث الشفويّ، وليتزوّدوا بثروة لغويّة تغني ملكة التعبير الشفويّ والكتابيّ، ليقبلوا في النهاية على القراءة الذاتيّة من خلال العديد من الأعمال الأدبيّة العربيّة والعالميّة التي ستتاح لهم في المواد الاختيارية التي تعتمد على هذه المادة.
المرأة في الأدب العربيّ (عربيّ 652)
شغلت المرأة مكانة كبيرة في الأدب العربيّ على مرّ العصور، واختلفت النّظرة إليها بين الإعلاء من شأنها وإبراز دورها الحضاريّ والثقافيّ، وبين الغضّ منها والطّعن في دورها في بعض الفترات المظلمة، فلاقت المرأة الكثير من المعاناة والتّهميش، فجاءت النّصوص الأدبيّة – شعراً ونثراً – مرتبطة بطرح قضايا المرأة، من خلال إبراز صورتها ودورها، والدفاع عن حقوقها، وقد تعدّدت ألوان الأدب الذي تناول المرأة فمنه ما يقوله الرجل مدافعاً أو مهاجماً لها، ومنه ما تنتجه هي ذاتها في سبيل إبراز قضاياها. لذا تهدف هذه المادّة إلى دراسة صورة المرأة في الأدبّ العربيّ بأبعادها المختلفة، وقضاياها المتعدّدة، مع التركيز على دور الأديبات العربيّات في إبراز هذه القضايا والدفاع عنها، وتحليل مضامين هذه الأعمال الأدبيّة ونقدها، في سبيل تشكيل صورة واضحة حول هذه القضايا، تمكّن الطلبة من التّعبير شفويّاً وكتابياً عن آرائهم ووجهات نظرهم فيها.
الأدب العالميّ المُترجم العربيّة (عربيّ 653)
تتضمن الآداب العالميّة كنوزاً من الثقافة والمعارف الإنسانيّة، وتتنوع هذه المعارف بتنوع الإطارين الزمانيّ والمكانيّ، لذا تسعى هذه المادّة إلى تشجيع الطلبة على قراءة الأعمال الأدبيّة الصادرة بلغات أخرى وثقافات مغايرة، ودراستها وتحليلها ونقدها، ومقارنتها بأعمال أخرى. سيقرأ الطلبة في هذه المادة مجموعة مختارة من الأعمال الأدبيّة العالميّة المُترجمة إلى اللغة العربيّة من اللغات: الإنجليزيّة والروسيّة والفرنسيّة واليابانيّة والإسبانيّة وغيرها، وقد تمّ مراعاة التنوّع الزمني والجغرافي والتاريخي والجندريّ في الأعمال الأدبيّة المختارة. تهدف هذه المادة إلى زيادة وعي الطلبة بهذه الآداب العالميّة، وتنمية حصيلتهم الثقافية والمعرفيّة، والتعرّف إلى قضايا المجتمعات الإنسانيّة، والتعاطف مع الآمال والإحباطات التي يعبّر عنها الأدباء في أعمالهم. كما تسعى إلى تنمية مهارات الطلبة النقديّة والتي ستساعدهم على تعميق فهمهم لكيفيّة تشكّل النصوص الأدبيّة من خلال ثقافة المجتمع السائدة والسياقات والأجواء المحيطة، وفهم أثر السياق الاجتماعي والموروث الثقافي والتغيّرات التاريخيّة على النصوص الأدبيّة، بهدف التأكيد على دور الأدب الفاعل في الحياة.
الرّوايات التاريخيّة العربيّة (عربيّ 654)
ظلّت الأحداث التاريخيّة، والتّجارب الإنسانيّة، واللّحظات التي شكّلت منعطفاً مهمّاً في تاريخ الأمم والشّعوب - مصدر إلهام لكثير من الأدباء؛ لتوثيقها في أعمال أدبيّة تجعل القارئ يستمتع باللّغة والجمال ودقّة التّعبير، وفي الوقت نفسه يستكشف الإطار التّاريخيّ الّذي ألهم الأدباء لكتابة هذه الأعمال الأدبيّة، وبيان قدرتها على نقل الوقائع التّاريخيّة من جانب، أو تشويه هذه الوقائع لأهداف مختلفة من جانبٍ آخر، ومن هنا تأتي هذه المادّة لإبراز الرّوابط المختلفة بين الأدب والتّاريخ في دراسةٍ تحليليّةٍ للعديد من الأحداث الّتي مرّت بالمنطقة العربيّة والعالم في السّنوات السّابقة؛ وذلك من خلال أعمال أدبيّة رصدت هذه الأحداث مثل: الصّراع العربيّ الإسرائيليّ، وتاريخ الأردنّ الحديث، وحروب العراق وأفغانستان وسوريا واليمن، وثورات الرّبيع العربيّ، وتدمير برجيّ التّجارة العالميّيْن ، وغيرها من الأحداث التّاريخيّة الّتي شكلّت منعطفًا في تاريخ المنطقة العربيّة والعالم.
الأفلام الروائيّة العربيّة (عربيّ 655)
حرصت السّينما على تبنّي الأعمال الرّوائيّة الّتي لاقت رواجًا أو جدلًا أو نجاحًا عند القُرّاء، وحوّلتها إلى أفلام، ومنها ما حافظ على الفكرة الأصيلة للرّواية، مع تغيير ـ أحيانًا ـ ليتناسب والصّنعة السّينمائيّة. وكان كُتّاب السّيناريو والحوار هم ـ غالبًا ـ الرّوائيّون أنفسهم كنجيب محفوظ، أو الاستعانة بكُتّاب سيناريو متخصّصين. وقد يثير الفيلم فضول المشاهدين للرّجوع إلى الرّواية الأصيلة لقراءتها. لذا يهدف المساق إلى أن يفيد الطّلبة من الصّنعة السيّنمائيّة المثيرة للخيال؛ للإقبال على قراءة الرّوايات من مصدرها الأصيل، مع القدرة على كتابة تحليل قصصيّ وفق معايير تحليل الرّواية، والمقارنة بين نصّ الرّواية، وسيناريو الفيلم من حيث المضمون، وما أضافته الصّنعة السّينمائيّة لنصّ الرّواية، وإدارة نقاشات وحوارات طلّابيّة في ما شاهدوه أو قرؤوه؛ لإثراء حصيلتهم في هذين الفنّين، مع الاستعانة بنقّاد روائيّين وسينمائيّين لإرواء ظمأ الطّلبة للتّعرّف على تفاصيل أوسع مع طرح ما يشاؤون من أسئلة واستفسارات.
CRLA-English
- ENG 101: Reading and Writing Workshop 7
- ENG 201: Reading and Writing Workshop 8
- ENG 301: English Language and Composition 1
- ENG 302: English Language and Composition 2
- ENG 303: Introduction to English Literary Genres
- ENG 350: Accelerated Introduction to English Literary Genres
- ENG 403: Arabic Literature in a Global Context
- ENG 450: Accelerated Arabic Literature in a Global Context
- ENG 501: Reading and Writing Lab 1
- ENG 601: The Art of Nonfiction
- ENG 602: The Art of Fiction
- ENG 603: The Art of the Essay
- ENG 604: Journalism
- ENG 608: Scene Study
- ENG 611: Historical Fiction
- ENG 612: Literature of Immigration and Occupation
- ENG 613: Science Fiction, Fantasy, and Dystopia
- ENG 614: Social Change in Literature
- ENG 615: The Art of Poetry
- ENG 651: Plays on the Page and Stage
- ENG 701: Advanced Studies in the Art of Argumentation
- ENG 711: Advanced Studies in Provocative Voices in Literature
- ENG 801: Film Studies
ENG 101: Reading and Writing Workshop 7
Seventh graders form an authentic community of readers and writers with a goal of transforming middle schoolers into self-identified authors and book lovers. The emphases in this course are agency, choice, fluency and volume. Students are challenged to read more than 25 books of their own choosing in the year at a minimum and to write more than they have ever produced before using an in-class system of checklists, notebooks and portfolios. In addition, they study titles as a whole class. The reading and writing workshop approach lends students ample choice and real reasons to explore subjects that matter to them as individuals. They learn to read like writers and to make purposeful, reflective decisions across a complete writing process that includes playing the role of professional editors. Students receive regular, one-on-one feedback from the teacher through conferences and comments.
ENG 201: Reading and Writing Workshop 8
Eighth graders build on the previous year’s volume of reading and writing, adding greater confidence, skill development, and sentence mastery. The emphases remain agency, choice, fluency and volume, but students are encouraged to attempt literary classics and to develop a personal writing style, so they leave more than prepared to handle the reading and writing load when they enter the Upper School. In addition to reading more than 25 books in the year independently, students begin to analyze and read complex texts as a whole class. Harkness discussions and book clubs develop student habits and a community of literary scholars. The reading and writing workshop approach continues to provide ample individual choice at the same time there is a greater emphasis on expository writing, leading to a multi-page personal essay in the winter term. Students continue to receive regular, one-on-one feedback from the teacher through conferences and comments.
ENG 301: English Language and Composition 1
A supplement to the regular English course of study, this individualized course helps English language learners improve their reading and writing skills and learn the habits of mind and work to succeed in a rigorous academic environment. Students learn to read and understand texts, make logical inferences, develop new vocabulary, and practice rhetorical patterns they can use to structure their writing. This course is useful not only for supporting success in students’ English class but for academic success in all courses.
ENG 302: English Language and Composition 2
A supplement to the regular English course of study, this individualized course helps English language learners write coherent and logical academic English. Students practice writing as a process, with frequent instructor feedback at every stage and frequent writing workshops designed to build a supportive community of writers. Significant class time is also dedicated to improving reading comprehension, expanding academic vocabulary, and reviewing the fundamental rules of grammar. This course is useful not only for supporting success in students’ English class but for academic success in all courses.
ENG 303: Introduction to English Literary Genres
Ninth graders at King's Academy step into the Upper School and join an inquisitive, dynamic and formative literary community. As readers, they analyze texts in a variety of genres — poems, stories, novels, screenplays and essays — to inform their own projects as writers, developing greater confidence, expression and stamina. Through a workshop model, students engage in an authentic writing process in which they work intimately with their own ideas to refine and develop their craft. The reading curriculum provides students with both choice and rigor, utilizing a combination of whole-class and independent texts. The goal is for students become avid readers for life. In addition, students review the fundamentals of English grammar and syntax and expand their vocabularies to enhance their reading and sense of diction, building a toolbox for reading and writing mastery.
ENG 350: Accelerated Introduction to English Literary Genres
Accelerated English courses in grades 9 and 10 are designed for students who have demonstrated the motivation, self-discipline, ability and academic readiness to read and explore more difficult texts in greater depth and complexity, as well as to meet more challenging expectations in their written work.
ENG 403: Arabic Literature in a Global Context
This 10th grade course familiarizes students with trends and developments in Arabic literature over the late 19th, 20th and early 21st centuries. Students practice close reading with Arabic literature in translation and with texts by Arab writers written in English. To facilitate discussions in a global context, the study of Arab writers is supported by translations and texts from other cultures. One major focus of the course is for students to develop the ability to criticize texts and to structure their arguments in analytic essays, which helps them understand and interact with political, social and economic issues in the Arab world. Texts may include, but are not limited to Ghassan Kanafani’s Men in the Sun and Returning to Haifa, Nawal Saadawi’s Woman at Point Zero, and Hisham Matar’s In the Country of Men. In addition, students study poetry by writers such as Mahmoud Darwish, Ahmed Shauqi, and Nizar Qabbani. Dramatic literature from the region may include Shahid Nadeem’s Dara and Sa’adallah Wannous’s The King’s Elephant.
ENG 450: Accelerated Arabic Literature in a Global Context
Accelerated English courses in grades 9 and 10 are designed for students who have demonstrated sufficient motivation, self-discipline, ability and academic readiness to read and explore more difficult texts in greater depth and complexity, and to meet more challenging expectations in their written work.
ENG 501: Reading and Writing Lab 1
This course helps students master the rigorous academic writing expected in upper-level courses, in preparation for college and for lifelong citizenship. It uses a personalized approach to learning wherein students set and meet their own reading and writing goals with guidance from the instructor. Goals include mastering writing conventions, increasing vocabulary, learning effective rhetorical techniques, improving essay organization, and developing an authorial voice. Students complete a portfolio of writing samples for assessment. In that portfolio, they may include writing assigned in other courses or writing for other purposes, such as applying to college. Students are also encouraged to see their writing development in the context of their global citizenship and personal growth. As such, they are encouraged to think critically, inquire about the world around them, analyze the arguments they encounter, and use their skills to create solutions to the problems these arguments underlie.
ENG 601: The Art of Nonfiction
Can non-fiction be art? This course is designed to develop the habits, skills, understandings, and the art of nonfiction writers. Numerous subgenres of nonfiction are studied and developed in writing projects, including reviews, guides, critiques, studies of people, places, and things, dream interpretation, storytelling, translations, advertisements, memoirs, letters, manifestos and polemics. In tandem with various writing protocols and experiments, the work of master practitioners is read and analyzed. Therein we ask: Are dreams prophetic? Is hope in the future or the past? What is memory? Can languages communicate with each other? Can writing create? Can it destroy? What would you buy for 10 dinars?! Understanding and embracing writing as a process is a major emphasis: idea generation, research, interviewing, drafting, revising, and peer-reviewed editing. Furthermore, can purpose be found in writing in addition to being employed for a purpose? In their exploration of these questions, students develop a portfolio throughout the year and have the opportunity to submit work to authentic outlets for publication.
Note: Not offered in 2023-2024
ENG 602: The Art of Fiction
The Art of Fiction deals with two main genres: short fiction and novels. The course focuses primarily on rigorous reading and responses to various texts drawn from regional and world authors with the intention that students will challenge and imitate them. The first unit looks at various elements of fiction and literary appreciation. This is followed by a unit centered on the study of a classic novel and its adaptations. The third unit looks at the form of the short story in various contexts. And the final unit examines contemporary fictional forms, such as graphic novels, films, TV shows and popular fiction. Students are encouraged to do their own creative responses to texts, as well as in-class essays that focus on responding to essay prompts. While the course offers a lot of freedom, it also requires responsibility and self-discipline. The Art of Fiction seeks to push students beyond their academic comfort zone while simultaneously fostering a sense of self-confidence in their written voice.
ENG 603: The Art of the Essay
The verb “essay” means to “attempt” or to “test” something. This surprising etymology explains the open-ended nature of the essay — an essay is simply an attempt to say something, or to test an idea by putting it in writing. In this course, students build on what they have already learned about essay writing and develop new ways to articulate their ideas about a variety of topics more artfully and forcefully. These “attempts” take many forms: students write personal and narrative essays, as well as essays that explain, persuade, explore and entertain. They write traditional academic essays as well as more creative and experimental ones. They draw from their own experiences and learn how to respond to the ideas of others. Models and workshops help students develop their writerly authority and their authorial voice. Finally, students submit their work for publication in public media outlets, thereby engaging their community as citizens and leaders.
ENG 604: Journalism
This course aims to provide an introduction to the history of journalism and the growth of news media over the last 100 years. It also offers students the opportunity to learn the art of journalistic writing. This is done through instruction on how to write different formats of popular journalism, including features, interviews, hard and soft news stories, and opinion pieces. Students also learn about media law and how this applies to journalists.
ENG 608: Scene Study
In this course, students continue to develop their acting skills based on the “10 Doings,” the foundation they built in their first year of theater. Actors read, Harkness and workshop at least three plays from drastically different theatrical styles and eras. Scene study off and on stage focuses on how characters achieve power of all kinds through manipulation: how they decide what they want, influence others to get it, and ultimately achieve or cede power to one another. Students undergo regular actors’ studio-type critique from the others in the ensemble. The emphasis is on developing honest, truthful acting. In January, during the Shakespeare intensive, all actors rehearse a monologue that they perform in competition. To explore the concrete world of each play they read, students choose research topics for short, multi-media presentations. As the culminating event of the class, actors perform an evening of selected scenes from three different works in the diverse dramatic styles of their choosing.
Prerequisites: Introduction to Theater or, at the instructor’s discretion, the equivalent
Note: Course is available for ADT credit
ENG 611: Historical Fiction
In this course, students explore the relationship between the complementary and intersecting disciplines of literature and history. By reading historical fiction alongside historical documents, students explore the historical framework that inspires and inhabits many great works of literature. Students also analyze the constructed and literary nature of historical narrative itself. Furthermore, students investigate the dangers and the value of historical fiction: its ability to distort the historical record as well as its ability to transcend it by capturing the essence of human involvement in history in ways that nonfiction accounts cannot. Participants also explore the way that reading historical fiction functions as a projection of contemporary concerns, helping us to learn about ourselves, our time, and even our future.
ENG 612: Literature of Immigration and Occupation
As global citizens we are regularly confronted with the harsh reality of occupation as well as with the challenges of voluntary and involuntary immigration. In this course, students explore the ways art and literature have responded to these realities in order to better understand the deep and meaningful relationship between people and place. For example, they might study how writers and artists have offered subtle and sometimes not-so-subtle critiques of the forced migration of Syrian refugees, or how they reluctantly embrace immigration to the West. They may survey how people in occupied territories throughout history have used language and art to challenge colonial authority. As an introduction to postcolonial studies, the course acquaints students with the powerful creative responses to colonialism and its aftermath and also provides students with an analytical framework for contemporary literature and art.
Note: Not offered in 2023-2024
ENG 613: Science Fiction, Fantasy, and Dystopia
Speculative fiction — a term that usually includes science fiction, fantasy, utopian and dystopian writing, horror, and stories of the supernatural — has for centuries allowed writers and readers to escape reality. But speculative fiction simultaneously gives us the tools to imagine a different — and perhaps better — future, both for ourselves and for those who will come after us. Students in this course read and write different kinds of speculative fiction and consider what these fantastical stories can teach us about the realities of human nature and about our evolution as individuals and as a species. Students also consider the wide range of ethical and philosophical problems posed by this body of literature, including questions about the nature of truth and knowledge, power, science, colonialism and capitalism, free will, cultural differences, and human identity.
ENG 614: Social Change in Literature
Modern history is rife with examples of dramatic social change. Movements for democracy, labor rights, civil rights, gender equality and environmentalism have swept through nations across the world. In this course, we closely examine texts that have advocated for or responded to such social movements in a variety of historical contexts. In so doing, we will look at examples of how authors have utilized naturalist prose, nonfiction, verse, magical realism, and other literary techniques to capture the voices of individuals in the midst of social change. Students in this course are posed questions about the human costs of both unjust social orders and engaging in protest to oppose them. The literature analyzed showcases the complex range of experiences of those caught up in such decisive moments. As in all English courses, students are expected to read attentively, to ask questions meaningful to them, and to intensively pursue these lines of inquiry in discussion, creative writing, and well-crafted essays.
Note: Not offered in 2023-2024
ENG 615: The Art of Poetry
This course introduces students to the close reading, study and appreciation of poetry through the ages, connecting it to its ancient origins and contemporary expressions in spoken word and song. The course studies the poet as aesthetic rebel and political revolutionary (in Romanticism, Modernism, and the school of “free” verse initiated by Walt Whitman), the poet as playwright (exploring poetry’s relationship to politics and leadership), and the poet as singer-songwriter. Units of inquiry examine poetry’s relationship to other art forms (painting and prose fiction), social-science disciplines (psychology) and modern movements (environmentalism). Students are required to complete weekly reading journals, write their own poems in imitation of ancient and modern masters, and memorize a small play list of favorite poems.
ENG 651: Plays on the Page and Stage
Page to Stage invites critical readers, thoughtful writers and experienced actors to hone their capacity for literary analysis, boost their acting skills and develop a director’s vision. In the first semester, students read great plays from world theater reflecting essential questions that arise across the curriculum. Students alternate script analysis through discussion with weekly actors’ workshop. Having established a common language to coach the most honest acting out of one another, actors evaluate themselves and each other in the bi-monthly mini-performances called “critiques.” In January, during the Shakespeare intensive, actors rehearse a monologue which they will perform in competition. To explore the concrete world of each play they read, students choose research topics for short, multi-media presentations. Throughout the year, students undertake several integrated writing projects combining acting techniques and script analysis. In early March, students pick one of the works previously read for performance in mid- April; they drive all components of this spring production, allowing them to develop basic skills in at least one aspect of technical theater, and to demonstrate their accumulated learning. Following the spring performance, having debriefed the production process, actors read one more play, and prepare a contemporary audition monologue for life after King’s.
Prerequisite: Introduction to Theater and Scene Study OR at least one year of Introduction to Theater in combination with a major theatrical production OR permission of the instructor
Note: Course is available for ADT credit; not offered in 2023-2024
ENG 701: Advanced Studies in the Art of Argumentation
We live in the age of argument — the angry, illogical, forceful negation of language and meaning — but this course teaches and celebrates the art of argumentation, the skillful exercise of rhetoric as an avenue to inquiry. With that goal in mind, students develop the reading, writing and thinking skills necessary to meet the challenge of the Advanced Placement examination in Language and Composition, which asks students to demonstrate a deep understanding of the principles and elements of rhetoric and language in order to pursue meaning. Students are challenged to read sophisticated nonfiction from many disciplines and to write in many modes for a variety of audiences and purposes. In their quest for excellence, students should expect to build towards a mastery of grammar and mechanics, both as a discrete skill set and as part of the organic whole of any composed text. Students must sit for the AP Language and Composition exam in May.
Prerequisites: Requires approval of the department head
ENG 711: Advanced Studies in Provocative Voices in Literature
The course title — Provocative Voices in Literature — has not been chosen lightly; students should expect to be startled, amused, comforted and afflicted as the texts they encounter will challenge some certainties they have about themselves or their world, even as the authors celebrate the dignity of all humans. In this college-level course, students read literature from several genres and from different periods, ranging from classic and contemporary American and British texts to translations from a variety of cultures. They respond to the literature in discussion and in writing. Authentic engagement demands close reading, that is, the slow, careful examination of the literal, metaphoric and symbolic meanings of each text as it pertains to the culture from which it originates and to the immediate, contemporary culture of the student. Students write both analytical essays and creative pieces, but always with the intention of deepening their comprehension of the craft and the magic of literature. The expectations for writing efforts are high: accomplished students compose sophisticated, well-organized arguments while demonstrating a command of diction and a recognition of what it means to write with style. Finally, students must sit for the AP Literature and Composition exam in May.
Prerequisites: Requires approval of the department head
ENG 801: Film Studies
Film, arguably the most powerful mass medium in history, shapes identity, culture, ideology and desire. In this course, students harness its great power by studying the formal elements of film, including narrative, cinematography, editing, mise-en-scène, acting and sound. Using these fundamental building blocks, students write and present insightful and well-supported arguments that articulate how filmic form contributes to function and meaning in classical and contemporary films from around the world. Subsequent units in the course might include a survey of film genre, a study of a single auteur director, an introduction to film theory, a survey of film history, or a closer look at the filmic traditions of a particular region of the world. Students also apply their study of film to filmmaking, as they work in groups to write, produce and edit their own short film, which they will present in a public forum. This is an advanced course that requires a significant time commitment, as students watch a variety of films, write and revise critical essays, and produce their own film. Students taking this course should also be prepared to confront and discuss films that present controversial perspectives and mature subject matter. Students may use this course to replace either a seminar or a portfolio course.
Prerequisites: Any 700-level English course, Capstone Seminar, or permission of the instructor